یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

جای‌گاه سخنرانی/ هیئت هنر

جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹ ب.ظ

معمولا برنامه‌ها و هیئت‌های مذهبی و غیرمذهبی جای‌گاهی خاص دارند که محل ایستادن یا نشستن سخن‌ران و برگزاری بخش اصلی و رسمی برنامه است. این‌ جای‌گاه بنابر همین اهمیت موضوعی‌ش غالبا باید طوری طراحی شود که دربردارنده‌ی مفاهیم و نشانه‌های خاص آن برنامه باشد. رسمی که مدت‌هاست در طراحی جای‌گاه‌های مراسم‌های مذهبی در ایران جا افتاده است استفاده از بنرهای گرافیکی مسطح به عنوان پس زمینه جای‌گاه سخن‌رانی -به عنوان ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌برد طراحی- است. اما هیئت هنر خود را موظف به پیروی از این رسوم نمی‌دانست.

محرم سال ۹۱ و ۹۲ طرحی به عنوان جای‌گاه سخن‌رانی هیئت هنر اجرا شد که با وجود صرف کم‌ترین زمان ممکن و هزینه ناچیز -به دلیل استفاده از پارچه‌ها و متریال‌های موجود در هیئت هنر- عمق دارد و به نوعی دربردارنده یک حریم فضایی معماری‌ست. طرحی که به سادگی با آویز سیاهه‌هایی که خود نیز طراحی هیئت هنر هستند، یک حریم مشخص فضایی را می‌سازد. در سال ۹۱ بعدتر با اضافه شدن پارچه‌ی متبرک روی سنگ قبر امام حسین (ع) به پیشانی این طرح، زیبایی و ارزش آن چند برابر شد.

اگرچه در هیئت هنر همه چیز به مشارکت و هم‌کاری جمع زیادی از هنرمندان و دانش‌گاهیان هنر صورت می‌گیرد اما حیفم می‌آید از محمدحسین کسرایی، معمار جوان و خوش‌ذوق دانش‌گاه هنر به عنوان کسی که نقش به‌سزایی در طراحی و اجرای این جای‌گاه داشته و دارد نام نبرم....

نظرات (۴)

این طرح از لحاظ هنری دچار ایرادات بزرگی است و به نظر من طرح به جای اینکه نظر افراد را به سخنران جلب کند باعث پراکنده شدن نگاه حتی احساس سرگیجه به آدم دست میدهد طوری انگار دچار دو بینی شده است و این به دلیل استفاده نادرست از ریتم است که به صورت معکوس اجرا شده  یعنی اگر بالاترین پرده که از همه جلوتر است در پایین بود  وبه ترتیب پرده های دیگر پست سر هم قرار می گرفتند  احساس تمرکز روی سخنران بیشتر بود تا پرده ولی متاسفانه در این طرح توجه حضار به لبه های پرده ها آویز شده در کنار سخنران منحرف می شود اوین یکی از ایرادات بزرگ این طرح است واما ایراد دوم پرده قرمز رنگ پشت سخنران  که لبه تیز آن به سر سخنران اصابت کرده و مانند فلشی می ماند که دارد به سخنران اشاره میکند و در عین حال دارد به سر او اصابت میکند  که اگر حالت لبه قوسی یا فلش مانند آن به سمت بالا بوجود  حالت طوقی یا قوسی یا هاله ای عرفانی که اطراف سخنران را در بر گرفته را میدهد که حس خوشایندی را به وجود می آورد واما ایراد آخر آن پارچه سبزبا خالهای سفید که بیشتر آدم را به یاد سیرک می اندازد تا مراسم مذهبی و هیچ سنخیتی با این طر ح ندارد و بیشتر باعث احساس خنده می شود ویا شاید هم کسی به یاد پیراهن خلخالی مادرش بیفتدو خیلی هم جالبه نورکه نشانه ای از خداوند است بروی این پارچه خلخالی متمرکز شده تا اسامی مقدس ومتبرکه پرده های اطراف و بهتر بود به جای این پرده خلخالی از پرده ای با اسم امامان یا اسما متبرکه  آویزان میشد  ونوری هم روی آن متمرکز میشد
ودر آخر اینکه درست است کار هنری انجام گرفته ولی حس هنری در آن انجام نگرفته است ودرست است طرح جدیدی زده شده ولی حس خوشایند معنوی از آن تراوش نمیشود و هنرمند درعین اینکه طرح می زند باید به حسی که از آن طرح ساطع می شود توجه کنده نظر  من هنر مانند انسان دو وجه دارد :-باطن وظاهر که در این کار به ظاهر توجه شده ولی به باطن بی توجهی شدهاست

بسیار خوب

واقعا باید به بچه های هنر دست مریزاد گفت ...
الحق که خیلی خوب کار کردند . پوستر امسال هم خیلی خوب شد بود 
خوش به حالتون بچه های هنر ... خوش به حالتون ....
سلام
این سازه ی خیمه که اجرا شده خیلی جای کار میده ، مخصوصا برای آویزان کردن پارچه و هرچیز دیگه ای خیلی مناسبه .کار هم خیلی خوب اجرا شده.خسته نباشید.
تو متروی تجریش هم از این سیاهه های آویزان استفاده شده و عمق خیلی خوبی به کل فضا داده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی