یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

فضاسازی مفهومی ۹۲ / هیئت هنر

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸ ب.ظ

با پررنگ‌تر شدن روزبه‌روز حماسه حسینی در میان مردم ایران اسلامی، هر ساله شاهد شکل‌گیری حرکت‌های خودجوش هنری و فرهنگی پیرامون برگزاری هیئات مذهبی هستیم. ملتی که عزایش نه عزای واماندگان که عزایی اعتقادی و شورآفرین است لاجرم از دل همین عزا، شادی قلب و زیبایی بصر، یعنی هنر بیرون خواهد آورد. نمونه‌اش هیئت محبین اهل‌بیت(ع) دانش‌جویان و فارغ‌التحصیلان هنر. هیئت هنر هم‌واره در طول این ۹ سال برگزاری سوگ‌واره حماسه و هنر، در حاشیه مراسم اصلی خود برنامه‌های متنوع داشته است. یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تحقق این برنامه‌ها، فضاسازی خیمه عزای محرم هیئت بود که چند سالی به دلیل نگاه‌های حداقلی گرافیکی از ظرفیت آن استفاده کافی نمی‌شد! اما در یکی دو سال اخیر تحولی جدی در طراحی و اجرای فضاسازی هیئت هنر رخ داده است که محصول مشارکت جمعی کثیر از هنرمندان هیئت هنر است.

فضاسازی سوگ‌واره محرم ۹۲ که اثر دست بیش‌ از ۵۰ هنرمند و دانش‌جوی هنر است، مجموعه‌ی چند قاب تعریف شده در فضای راه‌روی ورودی خیمه مراسم بود که فراخور موضوع هر شب چیدمان و محتوای هر قاب تغییر می‌کرد. حجم زیاد تولید عناصر و چیدمان کار با وجود تیم هم‌کار و پای کار مانع تحقق طرح‌های متعدد نشد و هیئت هنر در طول یازده شب مراسم سوگ‌واره خود شاهد یازده چیدمان متنوع و پیوستاری از یک روایت تعریف شده و طراحی شده بود.

 

 

نظرات (۱۸)

با سلام
بسیار عالی بود.
عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
سلام خدا قوت ایده های عالی متعالی 
انشاالله روز به روز بهتر از قبل ایده های ناب تری به فکرتون برسه به برکت اباعبدالله
سلام
دوست داشتنی بودند
خلاقیتتون مستدام!
اگر کارهایی با مساحت بیشتر اجرا کنید که بیشتر جلوه داشته باشه قشنگ تر میشه.
البته خیلی هم سخت تر میشه
سلام. خدا قوت. میخواستم ببینم چطور میتونم با دوستان این مجموعه ارتباط بگیرم. لطفا راهنمایی کنید.
یانون‌دیزاین:
می‌تونین با دوستان هیئت هنر تماس بگیرید. سایتشون در پست لینک شده
  • احمدزاده
  • اهان!

    مطرح می کنم ایده رو

    متشکر

  • صادق لطفی زاده
  • برای جدی شدن فضا اون کامنت رو اون طوری نوشتم و گرنه اصل متن همون "رو نوشت" بود. این چیزی بود که به ذهنم زد بعد از خوندن کامنت اون دوست بالایی و یادم هست که تو جلسه ای که کارا ارائه شده بود تلویحا همه ابراز تاسف کردن از این که این کارا بصورت موقتی بر پا می شه.
  • احمدزاده
  • سلام

    اصل متن برای خانم پزشکی رفته؟

    من از قضیه ایده اینستالیشن های پرتابل بی خبرم!

     

    عاااااااااااااااااااااالی بووووووووووووووووووووووود.
    خدا قوت به همه
    رونوشت به خانم احمدزاده:
    ایده اینستالیشن های پرتیبل رو پیگیری کنین برای ارسال کارهای فضاسازی به نقاط مختلف کشور!
    البته این ایده خامه و جای پخته شدن داره
  • همون عاطفه-ح
  • در ضمن خیلی دوست داشتم بدونم روی اون پارچه سفیدکه زبارت حضرت زهرا سلام الله علیها وسطش نوشته، چی نوشته شده؟؟
    با سلام....

    واقعا دوست داشتم  طرح ها رو....عالی بودن ماشاءالله...من که از نزدیک ندیدم ، اما حتی دیدن عکساش اشکمو در اورد...

    اجرکم عند الله

    ای کاش ما هم تهرانی بودیم و استفاده میکردیم از این هیئت...
  • احمدزاده
  • سلام

    فکر می کنم یعنی بیشتر حسم اینه که خود طرح باید منظورش رو برسونه .یعنی مخاطب همینکه نام اون شب برنامه هیئت رو بدونه کافی باشه واسه فهمیدن اثر. البته نه همه شو قائدتا!

    ان شاالله نشانه شناسی مون تو موضوعات عاشورایی تا چند سال دیگه قوی شه و راحت تر کارها رو بفهمیم و البته شروع کنیم به کشف دیگر نشانه ها.

    راهروی امسال هیات خیلی دوست داشتنی بود. بیشتر محل سکون بود تا عبور!
    اجرتون به صاحب عزا
    سلام
    با صحبت جناب خاکی موافقم؛
    لطفا در مورد نماد پردازی کارها، اگر امکان دارد، توضیح دهید.
    خدا به همگی شان خیر دهد...
    هیئت هنر تونسته این سال‌ها نمونه و الگوی خوبی برای کار فرهنگی خودانگیخته باشه. ان‌شاالله که این حرکت رو با قدرت ادامه بدن و هر روز چیزهای جدیدی برای جامعه عرضه کنند. 
  • محمودرضا
  • خدا به زندگی همه ی عزیزان برکت بده
    اجرتون با حسین

  • فرزین خاکی
  • واقعا عالی بود، خدا به فکر همه‏ِ‏ی این عزیزان برکت بده ان شا الله.
    فقط یه نکته، مسلما هرکدوم از این فضاسازی‏ها ایده‏ای پشت خودش داره و هنرمند کلی قبل از خلق روی اون فکر کرده. اما ممکنه من بیننده به همه‏ی مفاهیم عاشورایی آشنا نباشم و اون ایده به راحتی توی ذهنم نشه. مثلا شاید ندونم که انار نماد چه چیزی هست. شاید اگر نوشته‏ای به صورت شعر یا نثر به کارها اضافه می‏شد(که تو بعضی کارها شده بود)، این برقراری ارتباط راحت‏تر صورت می‏گرفت.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی