یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

مسکونی برج مارتلو / کمپانی پیرسی

دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۱، ۰۸:۲۶ ب.ظ

بازسازی‌ها و تغییرکاربری‌ها غالبا روی‌کردهای گوناگونی دارند که از نگاه کارفرما و طراح نشات می‌گیره. مثلا کارفرمایی به حفظ اصالت‌ها بها می‌ده و بنابراین در بازسازی بنایی قدیمی حفظ اصالت‌های معمارانه رو حتی ممکنه به کاربری ترجیح بده.

در بازسازی برج مارتلو مربوط به سال‌های آغازین 1800 با روی‌کردی نوآورانه و فوق العاده روبه‌رو هستیم. طراح و کارفرما به جای اون‌که در فکر بازسازی گذشته یا حفظ کالبد قدیمی صرف باشند یا حتی به جای اون که مثلا کالبد رو برای نیازی امروزی آماده کنن و در کیفیت‌های متریال‌ها و نماها و فضاهای داخلی ش دست ببرن علاوه بر مرمت سازه‌ای و عمومی، با افزودن بخشی نوساخت و به شدت متفاوت با بستر کار اما به نحوی که نتیجه کالبدی کامل و جدید و با هویتی متفاوت باشه، گونه ای متفاوت از به‌سازی و تغییرکاربری بناهای قدیمی رو به نمایش گذاشتن.

برج مارتلو کماکان هست و تمام تاریخ‌چه ای که می‌تونسته با کالبد خودش نگه داره، نگه داشته اما حالا ما با بنایی جدید و به کلی متفاوت هم روبه‌رو هستیم. به این ترتیب کالبد معماری به حیات خودش ادامه داده.

از حق هم نگذریم افزوده مدرن بنا، به خوبی با اون ترکیب شده و نتیجه بنایی با شکوه‌تر از گذشته ست...

Architects: Piercy&Company
Location: Suffolk, 
Year: 2009
Photographs: Edmund Sumner

   

 

Industrial Designers: Billings Jackson Design
Structural Engineer: Price & Myers, JP Chick and Partners
Joinery: Sam Lucas
Facade Design: Billings Design Associates
Mechanical Engineer: Norman Disney & Young
Lighting: DHA Designs, Zumtobel
Steelwork: Commercial Systems International Limited
Client: Jackson Family

 

By restoring an 1802 Martello Tower and converting it to a family home, the principles of conservation were pushed beyond preservation, instead aiming to breathe new life into the ‘at risk’ structure.

Strategically the intention was to clearly differentiate the old and the new, avoiding pastiche, with the contemporary insertions touching the original fabric as lightly as possible; allowing the heavily textured masonry to be the star.  Designed to be extremely sensitive to the monument and its setting, the new curving roof extension and re-sculpted interior seek to gain creative momentum from the tension between modern requirements and the need for heritage conservation.

Converting a Napoleonic era defence tower built in 1808 into a 21st Century private residence was a demanding brief. As a Scheduled Monument on the At Risk register and located in an Area of Outstanding Natural Beauty, the planning negotiations were matched in complexity by the on-site logistics. Ultimately however, the conversion won the support of English Heritage who heralded it as an exemplar of how to convert significant historical buildings.

Materials and Construction
The tower’s fabric comprises 750,000 bricks but the quality of their construction was not immediately evident. As it was revealed, it set the standard for the design. The new roof is a 3D curved lightweight structure, constructed of steel and laminated plywood, tethered by five pairs of Macalloy bars. A detailed 3D model was used to create 2D cutting patterns for off-site manufacture.  A skirt of frameless curved glass below the roof expresses the distinction between old and new as well as providing 360 degree views. The roof, set back to minimize visual impact, is clad in a single ply membrane with three roof lights. The system is elemental as it had to be stored and installed from the gun platform.

In order to bring light into the basement, six 450mm diameter holes were diamond-core drilled through 4.5m of fully bonded brickwork from just inside the window reveals into the magazine bedroom, utility, bunk room and bathrooms. The two other bedrooms have 60mm holes for ‘Camera Obscura’ views of the countryside to the southwest and northwest.

200mm diameter holes were drilled from the top of the parapet to meet the passive ventilation system leading to the ground floor and basement. These brick ducts provide routes for water, electricity, gas for the kitchen and heating to the roof. They also accommodate the supply and exhaust ducts for the heat recovery ventilation system in the basement and ground floors.

 

نظرات (۶)

اما ایا قبول دارید که  این روندی که  میگین , ما با حفظ آثارمون راهی برای تداوم اون درست کردیم اصلا اتفاق نیفتده و  در عمل فقط یه سری موزه ی نوستالوژیک رو میبینیم .

مخاطب بنده با احترام آقای علیرضا بودند
اما در مورد دیدگاه های اصلی:
اگر شما نمی تونید دیدگاهتون رو در قالب این کامنت ها بیان کنید چطور میشه دیدگاه ها و نظریات مرمتی و حفاظتی رو بیان کرد :)
فقط همین رو بگم خدمت شما که داشتن نگاه نوستالوژیک به آثار معماری و شهرسازی گذشته نگاه عاقلانه و سودمندی نیست ... اگه بخوام خیلی خلاصه عرض کنم روند معماری و شهرسازی در هر فرهنگی دارای تداوم هست، اگر این رو بپذیریم، نیازمندیم گذشته معماری و شهرسازیمون رو خوب بشناسیم تا بتونیم بهش تداوم ببخشیم. که خوب بهترین مرجع همین اسناد باقی مونده هستن. در یه نگاه کلی تر صاحبنظران اعتقاد دارن "میراث فرهنگی" تنها "اثر" باقی مونده از یک "ملت" هست که در واقع عصاره تفکرات، فرهنگ، جهانبینی و ... اون ملت به حساب میاد و این یعنی یه دریچه ی بی واسطه به "گذشته" البته از منظر شناخت و بکارگیری جهت آینده ی بهتر و در این مورد هیچ چیزی باهاش برابری نمی کنه ... از بین میراث فرهنگی "میراث معماری" به دلیل اینکه بیشترین ارتباط رو با بدنه جامعه و ملت داره بیشترین قدرت انتقال مفاهیم رو داره ... پرحرفی کردم :) به هر حال اگر علاقه مند باشید منابع ترجمه شده و یا تالیف شده ی زیادی در دسترستون هست که می تونید استفاده کنید .. بنده هم در خدمتم.. یا حق
به گمانم نمیتونم افکارم رو در قالب کامنت بیان کنم من خود علاقمندم در این رشته تحصیل کنم؛ خواهشا دیدگاه های اصلی که در باب مرمت آثار تاریخی وجود داره رو بربشمارید تا من هم آگاه تر شم.
فکر می کنم در رابطه موضوع میراث معماری به عنوان اسناد تاریخی معماری و شهرسازی نباید اینقدر غیر مسولانه و بدون داشتن تخصص و فهم لازم از این آثار سخن گفت
البته جسارتاً  
یانون‌دیزاین:
مخاطب‌تون یانون دیزاین بوده یا کامنت دوستان؟
والا من که دقیقا فهم نکردم شما چی گفتین آقا علیرضا
 یادمه آقای لطفی زاده پستی با موضوع پیکر بی جان مسجد شیخ لطف ا.. گذاشته بودند و البته نمونه دست کاری های جمهوری اسلامی در مکانهای مختلف رو دیدم که خنده داره مرز بین دستکاری و زنده ماندن این پیکرها رو چی تعریف می کنه و اصلا برای چی باید این عتیقه های پشت شیشه رو نگه بداریم و هر ساله یه سری آ‍پارتمان نشین رو تویه خونه های کاشان ببنیم که دارند با خونه ها عکس یادگاری میندازند و مسخره میکنند اون روح های سرفراز رو؟
یانون‌دیزاین:
واقعا ما در موضوع میراث فرهنگی گرفتار یک کپی برداری ناقص و صددرصد احمقانه از نظریه های منسوخ غربی تا نظریه های پیرپاتال هنوز زنده اما بی بنیه دنیای غرب شدیم
و لاجرم دقیقا نمی دونیم داریم چه می کنیم با نگه داشتن این هیکله ها.....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی