یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

تبلیغات
آخرین نظرات

سرزمین هنر ژوپیتر / چارلز جنکس

شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۲، ۰۸:۴۷ ب.ظ

با دوری از طبیعت و حذف عوارض سطحی و طبیعی بسترهای آن و زندگی در شهرهای بی‌دلیل گسترده شده و تهی از کیفیات طبیعی محیط، مجبوریم دوباره به باغ‌سازی‌هایی بازنمودی از طبیعت تپه‌ها و دشت‌ها روی بیاوریم. باغ‌سازی‌های کهن که به نوعی حراست از پهنه‌ای طبیعی و باغ‌بانی در معنای نگه‌بان باغ بودن هستند، جای خود را به تغییر شکل بسترها به منظور ایجاد مینیاتور یا خاطره‌ای از طبیعت بکر فطری داده‌اند. باغ‌سازی‌هایی که اگرچه جذاب و دیدنی هستند اما در ادامه‌ی رویه محکوم دست‌برد بشر به طبیعت و تمتع و تغییر هرچه بیش‌تر کره زمین هستند.

چارلز جنکس، منتقد و معمار مشهور پسامدرن که برخی او را مبدع لفظ پسامدرن و نظریه‌پرداز اصلی آن می‌دانند، در پروژه‌ی باغ‌سازی برای سرزمین هنر ژوپیتر در ادینبورگ انگلستان، باغ‌سازی جدیدی را ارائه می‌دهد که در کران این نگاه جذاب قرار دارد. باغ‌سازی با نهایت دخل و تصرف در بستر که با حذف کیفیات بستر به طور کامل و جای‌گزینی حالتی مصنوعی و ساخته‌شده به دست می‌آید.

charles jencks' cells of life is a manmade landscape

 

jupiter-artland-designboom-13
 
jupiter-artland-designboom-12
 
jupiter-artland-designboom-02
 
jupiter-artland-designboom-14
 

نظرات (۱)

سلام در مورد دو نگاهی که تیو متن بود یه مطلبی به نظرم رسید که بد نیست بگم. در متن گفته بودید که یک نگاه نگهداری و نگهبانی از بستر موجود و ... هست و نگاه دیگر تصرف حداکثری و ... صرف نظر ازین که شما راه اول رو تایید کردید یا نه اما توی مطالعاتی ک برای پایان نامه ام داشتم با کلید واژه ی بخشش و حفاظت  از هیدگر آشنا شدم بعد ها تقابل باغ سازی یونانی (حداقل دخالت در محیط و ...) و رومی (بهینه سازی محیط برای انسان - محیطی ارزشمند و زیباست که انسان در ان حظور داشته باشه) به این کلید واژه اضافه شد.

بخشش و حفاظت یعنی بشر با کمک به پدیده (گاهی عدم دخالت و گاهی اصلاح و گاهی حتی حداکثر تصرف) اجازه بده ذات اون پدیده بروز کنه درست مثل برخوردی که مثلا یک پدر با بچه اش داره بسته به استعدادهای بچه باید این فرصت رو حالا گاهی با هدایت گاهی با تشر و گاهی با ازاد گذاشتنش بهش بده که خودش رو بروز بده.

کلاسمبانی نظری معماری با استاد نقره کار ایشون میگفتن ارتباط انسان و طبیعت در اسلام باید در جهت تکامل هر دو تا باشه در جهت بهتر شدن هر دو و این گاهی نیاز به تصرف داره گاهی نه و ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی