یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

دبستان اوموبانو / گروه طراحی MASS

جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶ ق.ظ
یکی از حرکت‌های بسیار روبه‌جلویی که در فرآیند انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت، توجه گروه‌های مردمی و جهادی به توسعه‌ی کالبدی و فرهنگی مناطق محروم بود؛ روی‌کردی همان اوایل انقلاب با شروع نبرد تحمیلی به ناچار در حضور و تلاش در جبهه‌های جنگ معطوف شد و پس از آن نیز به مدت ۱۶ سال ناجوان‌مردانه در فرآیند توسعه‌ی از بالا به پایین دولت‌های کارگزاران و اصلاحات به کل از جانب ساختار دولتی نادیده گرفته شد و حتی با بی‌مهری و کارشکنی مواجه شد. ده سال اخیر را باید دوران بالندگی مجدد این روی‌کرد دانست و بنابراین آسیب‌شناسی و کمک به این حرکت می‌تواند وظیفه همه‌ی متخصصان و دغدغه‌مندان باشد. مشابه همین حرکت‌های جهادی را جهان غرب نیز نسبت به مناطق محروم جهان و در قالب کمک و صدقه و امور خیر انسان‌دوستانه انجام می‌دهد. این حرکت‌ها اگرچه جهادی برای خداوند نیستند اما به نیت‌های انسان‌دوستانه آمیخته با توسعه‌طلبانه انجام می‌شوند و از حیث روش و تجربه به شدت می‌توانند مورد مطالعه جریان‌های جهادی داخلی قرارگیرند. 
مثلا در اکثر این حرکت‌های جهادی توسعه کالبدی و ساخت و ساز بناهای فرهنگی در بافت‌های محرووم یکی از مهم‌ترین رسالت‌های گروه‌های جهادی‌ست. در ایران خودمان چه بسیار مساجد و مدارس و کلینیک‌های درمانی که به همین روش‌ها در مناطق محروم ساخته نشده‌است. تفاوتی که این میان وجود دارد آن است که گروه‌های مشابه غربی با نگاه به توسعه‌ی پایدار سعی می‌کنند تا با الگوهای بومی هر منطقه ساخت و سازهایی انجام دهند که الگویی برای توسعه‌ی آینده‌ی منطقه و در تطابق با بوم و فرهنگ آن‌جا باشد اما در حرکات جهادی امروز ایران -به دلیل کم‌توجهی یا عدم آگاهی- بیش‌تر ساخته‌هایی بدون هویت و با الگوی ساخت در شهرهای کوچک و بی‌ارتباط با منطقه محروم را به آن‌جا تحمیل می‌کنیم و شاید زمینه توسعه‌ی آینده‌ای ناپایدار را می‌گذاریم.
انحمن خیریه‌ای انگلیسی برای توسعه‌ی منطقه‌ی محرومی در افریقا می‌خواهد یک مدرسه ابتدایی بسازد. تیم طراحی با وجود این که تیمی بین‌المللی‌ست اما با بررسی دقیق بوم مورد نظر و فرهنگ و روابط پیچیده انسانی تمام الگوهای مرسوم ساختمان سازی‌اش را کنار می‌گذارد و در تطبیق با منطقه چنین مدرسه‌ای را می‌سازد. مدرسه‌ای که با وجود ۹ کلاس درس، کتاب‌خانه، سایت کامپیوتر، آش‌پزخانه و فضای مدیریتی و مجموعه اتاق‌های دبیران و فضای بازی، اما برای مردم منطقه چیزی اعجاب‌آور و مدرن نیست که فرهنگ بومی‌شان را تحقیر کند و از آن‌ها بخواهد چیزی دیگر باشند....

[منبع]

نظرات (۱)

خیلی زیبا ، جذاب و دلنشینه:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی