یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

«با یک گل بهار نمی‌شه!» شعار مناسبی‌ست که این روزها بر عرشه‌های پل‌های شهر تهران نقش بسته‌است. شعاری که خانه‌ طراحان انقلاب اسلامی برای بیان موضوع مهم افزایش جمعیت در کنار تصویرسازی‌های جالبی قرار داده است. طراحان با ایجاد یک مقایسه میان دو خانواده کم‌چمعیت و پرجمعیت در بستری غیرجدی و در خلال رفتاری که می‌تواند تفنن تلقی شود و نیز با انتخاب فضای تصویرسازی کودکانه و استفاده از فضای رنگی و شاداب در کل اثر، با وجود برخی اشکالات منطقی در روایت منجمدی که ارائه شده، در عین این که توانسته‌اند از بار جدیت مساله کم کنند و موضع‌گیری احتمالی در مخاطب را کاهش دهند، اما پیامی مهم و سخت را به تصویر کشیده‌اند.

پیام مهمی که امثال آن کاریکاتوریست ناهنرمند نمی‌توانند فهم کنند و با ذهن سیاه و ناپاکی که دارند هیچ‌وقت هم امید درک آنان نیست.... اما فرزندان ما در آینده‌ جواب خوبی به آن‌ها خواهند داد.

در این پست اتودهای طراحی کارکترهای این مجموعه و مراحل را نیز منتشر می‌کنیم تا مشخص شود در پس همین یک تصویر ساده چه فرآیند حرفه‌ای نهفته است.

[+]

نظرات (۲۹)

با سلام
بنده با افزایش جعمیت بدونه برنامه ریزی مخالف هستم ولی می خواستم بعد عناصر هنری و روانشاسی استفاده شده در این تصویر اطلاعاتی در اختیار بنده قرار دهید
به نظر من کار یه مشکل دیگه هم داشت و اون هم اینه که تو کل ۸ شخصیت توی کادر فقط یه زن وجود داره اونم ته اون دوچرخه نشسته. این موضوع شاید از نظر بعضی هیچ اهمیتی نداشته باشه اما باور کنید تو ضمیر نا خودآگاه مخاطب تاثیر گذاره و این برداشت میشه که جنس مونث یه جنس کم اهمیت این جامعه هست و توی حاشیه قرار میگیره.
من فکر میکنم این مسائل یه بخشی از فرهنگ یه جامعه را بوجود میاره که خیلی نرم و آروم تاثیر خودش را می ذاره. مثل همین جریان معروفی که چرا توی انیمیشن ها و فیلمها شخصیت قهرمان باموی بور و چشم رنگی نشون داده میشه.
  • چه فرقی می کنه؟
  • دوستان خوب و عزیز
    همینکه شما در مورد کارها بحث می کنید و نظراتتون رو به مبادله می گذارید، نشون می ده این طرح اثرشو گذاشته و همچنین خیلی از آدمهای مختلف که با کارهای خودشون جلوش می ایستن! حالا بفرمائید کاری که همت ملی می طلبه برای اثرگذاریش، یه طرح می تونه چقدرشو بگیره که اینقدر ازش انتظار دارید؟ این اثر فقط یه اثر تبلیغیه که یه جریان مکالمه ای در جامعه ایجاد می کنه، از عادل فردوسی پور تو برنامه نود بگیرید که بیشترین بیننده رو داره تا صرفا جهت اطلاع و عمو پورنگ و بی بی سی و صدای آمریکا اینها همه نشون دهنده ایجاد دیالوگ بین مردمه و مهم ترین اثر رسانه همینه. حتما این کار هم ضعفهایی داره که مطمئنا طراحانش آنها را با دل و جان می پذیرند ولی اثر گذاری این اثر رو در سطح جامعه به اندازه خودش انتظار داشته باشین، نه به اندازه یه مبلغ دینی که رو منبر باید این کار رو بکنه یا مجلس و دولت و ...پس بستر سازی اعتقادی کار هنرمند نیست، بلکه بیان هنری به بهترین و زیباترین شکله، البته برمبنای اعتقادات دینی.
    درمورد اون عزیزانی که از مانا نیستانی هم طرفداری می کنن خواهش می کنم اگه اعتقاد به حضرت عباس دارن حتما یه سری به کاریکاتورش در این باره و هزار مورد دیگه که به تمسخر همه مقدسات یه مملکت نشسته یه سری بزنن. بد نیست. بعد ببینید دفاع از این آدم اینقدر ارزش داره که می فرمائین؟
    آقا به نظرم یانون دیزاین برای شفاف شدن فضا بهتره که منابع دولتیش رو اعلام کنه!
    وگرنه با سیل تحریم های مخاطبان روبرو میشه
    :)
    یانون‌دیزاین:
    D:
    من با کلیت حرف صادق موافقم.
    و پیرو اینکه بهتره نسبی تر شعار بده کار، باید بگم:
    وقتی اینقدر قاطع، بدون مقدمه، سفارشی نما، ولو با بیان هنری(که من توش شک دارم) یه حرف کلا درست رو تبدیل به بیلبورد میکنیم، "باید" انتظار پاسخایی مثل کاریکاتور نیستانی رو هم داشت. خیلی طبیعیه به نظرم این موضوع.
    یه چیزای دیگه هم میخواستم بگم که دیدم دوستان گفتن.
    .
    ولی با "منابع دولتی" خیلی حال کردم!! :)
    بسم الله ...

    به نظرم این نقد رو هم ببینید بد نباشه


    کاملا مشخصه که عده ای باور به این موضوع فرزند بیشتر زندگی شادتر ندارن
    و البته حق هم دارن
    یا از نزدیک ندیدن
    و یا به آپارتمان های کوچک خودشون نگاه میکنن و میبینن که اصلا جایی برای بچه بیشتر نیست ...
    و این رو اضافه کنید که فرهنگ عمومی بین خانم های ما اینه که فرزند کمتر زندگی باکلاس تر + زن فرهیخته تر
    این ها باور های غلطیه که وجود داره
    و در بخش آسیب شناسی این موضوع به نظرم این قصه سر دراز دارد...

    در کل به نظرم توی این موضوع اول باید مردم رو متوجه خطر کاهش جمعیت کرد
    و در کنار این مسئله به یاد مردم بیاریم که رزق و روزی دست خداست و مردم رو متوجه باورهای دینی و مذهبی بکنیم.

    حیفه بخوایم وقتمونو رو بحث کردن در مورد کارهای امثال نیستانی بذاریم به جاش بهتره ببینیم باید برای تربیت صحیح بچه هامون چه کار کنیم ما که رفتیم به لذت بچه داریمون برسیم هرکی میخواد بره از کارهای نیستانی لذت ببره

    کار آقای نیستانی واقعا عالی ی ی ی ی

    @22
    در مورد محتوای پوستر یک طرفه به قاضی نرفتیم. نگاه خودمون رو بیان کردیم و شما هم همین طور. پس لطفا به همدیگه فرصت‌های یکسان بدیم.

    اما در مورد فن و وجوه گرافیکی کارها من چند نظر تخصصی و شبه تخصصی دادم که ارتباطی به چرایی چنین طرحی نداشت و کاملا بصری در مورد طرح حرف می‌زد. پس کاشکی دقیق‌تر و بدون جوگیری بخونیم و بعد با هم دیالوگ کنیم.

    اما در مورد نیستانی.
    یک مثال براتون می زنم.
    اگر مثلا عزیزتون بچه دار شده باشه و شما بگیری و بغلش کنی و بگی موشالا دزدکوچولو! موشالا گدا کوچولو! آیا وجهی از واقعیت ممکنی که در پیش رو هست رو بیان نکردین؟
    اما چرا عزیزتون سخت از دست شما عصبانی خواهد شد؟
    چون شما خیلی نامردانه وجهی از واقعیت رو گفتین که اتفاقا کاش رخ نده و البته در جامعه ما هم فراوانی بسیار کم‌تری در نسبت با موقعیت های خوبی داره که در انتظار اون بچه هست
    این بنده خدا نیستانی اومده و این بخش زشت رو به مثال یک قاعده مطرح کرده. این اوج خباثته.... اوج خباثت
    نیستانی حرف درد دل جامعه رو زد . . .
    ولی شما دارید از دید خودتون (که فرسنگ ها )فاصله داره ازمردم این طرح رو مطرح مکنید،البته در اختیار داشتن منابع دولتی(مردم) هم بی تاثیر نیست!!
    یانون‌دیزاین:
    :) یانون‌دیزاین منابع دولتی داره؟
    من نمی دونم شما چرا بعضی اوقات  یه طرفه به قاضی می رید!! درسته که جمعیت جوان کشور رو به کاهشه و باید فکر مناسبی برای این اتفاق بزرگ کرد ولی کاملا با این طرز تفکر و طرحایی این چنینی مخالفم .این دو طرح بیشتر از هرچیز به شعور مخاطب توهین می کنه ما باید بازخورد های مردم را هم ببینیم .نمی شه که اکثریت مردم دیدشون به این طرح و اینگونه مطرح کردن مسئله ای به این مهمی منفی باشه و ما بشینیم و به به و چه چه راه بندازیم که عجب فکری ، عجب طرحی !!!! اما در مورد طرح مانا نیستانی : من کاری به شخصیت و عقاید این فرد ندارم اما معتقدم چه ناهنرمند و چه هنرمند به مسئله ای اشاره کرده  که همه ما به طور  کاملا تاکید می کنم کاملا شفاف در جامعه امروزی می بینیم و لطفا شما هم منکر اون نشید !!!
    در ضمن تا وقتی که زمستان وجود داره شما هر چه قدر هم گل بکارید بهار نمی آید که نمی آید . پس خودمونو گول نزنیم !!

    طرح خانم یا آقای نیستانی رو دیدم. ایشون هم داره بخشی از قضیه رو میبینه که در جامعه ی امروز ما وجود داره، البته قشری از جامعه است و نمیشه به همه تعمیم داد ولی باید توجه کنیم که بالاخره هست و بخشی از جامعه است.

    از اون طرف در خانواده ی پرجمعیت به این صورت قاطع، که شعار تصویر داره بیان میکنه اتفاقات خوب نمیفته. البته ممکنه در بعضی از خانواده ها بیفته که که اون هم قشر محدودی از جامعه است.

    به نظرم حرف صادق که میگه بهتر بود شعار تعدیل بشه، درسته.

    کسی که پیام مستقیم میده، باید منتظر جواب مستقیم هم باشه.

    و اما درباره ی خانواده ی پرجمعیت.

    وجود خانواده های بزرگ، در دوران الان ما مشکلات عدیده ای داره. از زندگی آپارتمان نشینی بگیر تا ....

    اگر زمینه ها فراهم بشه، که مسیر دوری تا حل مشکلات در پیش هست، اون وقت میشه تغییر ایجاد کرد.

    با یه پوستر بهار نمیشه. :)


    من حس میکنم جمله شاید یکم کار رو خراب کرده باشه
    جمله مردم رو یاد مسائل اقتصادی و مشکلاتی که تا خرخره توش گرفتارن میندازه
    وگرنه فضای کار شاد و صمیمیه
    هر چند جزئیات هم به نظرم جای کار داره، درست یا غلط این ریش دار و بی ریش بودن شخصیت پدرها یکم حساسیت بر انگیزه تو جامعه
    میدونی کلا وقتی یه موضوع با عناصر زیاد استفاده میکنی جایگشت چگونگی این عتاصر در کنار هم خیلی بالا میره و لزوما همشون هم غلط نیستن و تو ناگهان مواجه میشه با یه عالمه حالت های هم عرض با اختلاف کم و بعد به عنوان طراح یکی رو قبول میکنی
    وقتی اثر رو ارائه میدی مخاطبات ممکنه به جایگشتای دیگه فکر کنن و بگن چرا اونا نه!
    یکم شبیه داستان اون پدر و پسر و الاغشون میشه و حرف مردم
    دارم فکر میکنم که مثلن این بیلبرد اگه نوشته نداشت و یا سعی نمیکرد یه بیانیه صادر کنه چه اتفاقی براش میافته
    میدونی داره پ آنگاه کیویی با قضیه برخورد میکنه.اگر این پس این!
    در حالی میتونست یکم نسبی تر شعارشو بده...مثلا بگه:
    شاید این طوری هم بد نباشه
    به هر حال حس میکنم جنس پیام با تصویر یکی نیست
    فکر میکنم اگر این جوری درباره کار صحبت کنیم خیلی بهتر باشه تا اینکه هی فحش و فحش کاری کنیم با هم
    یانون‌دیزاین:
    ممنون
    حرف های خوبی زدی
    من هم به وجود اشکالات منطقی در روایت تصویر بیلبورد در متن پست اشاره کردم
    اما این وجه که شاید می‌تونست یک طوری نسبی‌تر شعار بده حرف جالبیه.... 
    فکر کنم همین حرف‌هایی که پیرامون کار می‌زنیم می‌تونه به خوبی مورد استفاده طراحان قرار بگیره....

    البته بگما
    چیزی که به اون کاریکاتوریست گفتم رو کماکان هم می‌گم. او ادب رو در ارایه نقدش رعایت نکرد و یک جور فحاشی تصویری بود کارش!
    با خانم سلیمانی موافقم
    یکم شاید نیاز به بستر سازی داره این جور کارا
    شاید اینجوری ورود کردن به قضیه برای مردم شوکه کننده باشه باعث پس زدنش بشه
    و البته از این بابت که شاید باعث ایجاد فضایی بشه که حداقل مردم دربارش گفت و گوی جدی بکنن بنظر اتفاق خوشایندی بیاد
    یانون‌دیزاین:
    البته به نظرت زهر جدیت کار رو طراحان با ایجاد فضای فانتزی گرفتن. نه؟
    "پیام مهمی که امثال آن کاریکاتوریست ناهنرمند نمی‌توانند فهم کنند و با ذهن سیاه و ناپاکی که دارند هیچ‌وقت هم امید درک آنان نیست...."
    چطور به این نتیجه رسیدین؟! خیلی راحت حکم میدین.
    قبل از انتشار مطلبتون یه لیوان آب بخورین و یه بار متن رو کامل بخونین.
    یانون‌دیزاین:
    من از بیان سیاه و ناتمیز اون کاریکاتوریست ناراحت شدم. 
    و حتما ناراحتی من در بیان بی‌پروا تاثیرگذار بوده..... 

    ممنون از راه‌کاری که یادم دادین. این جور مواقع شاید واقعا بد نباشه چنین کارهایی 
    راستی شما دیدین کار اوشون رو؟ 
    دو مورد رو برای بیان لازم میبینم
    مورد اول اینکه بنظر من تا زمانیکه ما نتونیم شکم همه بچه هامون رو که نه، بلکه شکم همه افراد جامعه رو سیر کنیم نمیتونیم حرف از تولید نسل بزنیم. اتفاقی که برای دهه شصتی ها افتاد و الان نام نسل سوخته رو یدک میکشن. فکر کنم هنوز بعضی ها مشکلات بی انتهای مارو لمس و درک نکردن. ما نمیتونیم حتی ازدواج کنیم چه برسه به اینکه راجع به چنتا بچه داشتن تصمیم بگیریم!
    مورد دوم اینکه نمیدونم چرا تو هنر امروز ما هرکی ریش داره ادم خوبی جلوه داده میشه و هرکی نداره ویا اشکال خاصی از ریش و سبیل رو داره ادم بد ویا بدفرهنگ!
    یانون‌دیزاین:
    بابت مورد اولتون که به هنر اختصاص نداشت ممنونم که هم‌فکری می‌کنیم.  شاید باید همین حرف‌ها رو با هم بزنیم و روی اندیشه‌هامون بیشتر فکر کنیم تا به سمت رسد و بالندگی پیش بریم... 
    اما در مورد دوم
    به نظرم این یک قاعده نیست. سلیقه طراح این اثره. اما نشون از یک چیز داره که با بدی  و خوبی فرق داره.  این مساله می‌تونه نشون از متشرع بودن یا کم و زیادی اون داشته باشه اما مترادف با خوب و بد نیست. 
    حتی در این کار هم به نظرم طراح به دنبال خوب و بد نبوده و فقط مقایسه میان شادی و سختی در دو زندگی رو دستور کارش قرارداده. 
    سلام 
    به نظر من فرهنگ تعداد کم فرزند بین ایرانی ها خیلی قوی شده که در نتیجه سیاست های قبلی دولت بوده که کاملا هم موفق عمل کرده البته نباید فراموش کرد که زمینه هم مهیا بوده مثلا جنگ، کمبود فضای آموزشی و ....در دهه 60 زمینه ای برای پذیرش سیاست " دختر یا پسر دو فرزند کافی است" در دهه 70 و 80 شد... در زمان حال با توجه به بحران اقتصادی که در اون بسر می بریم راضی کردن مردم  به شدت سخته و چنین تبلیغاتی می تونه حتی در ذهن برخی خنده دار به نظر بیاد...به نظر من بعد از یه سری بستر سازی های اقتصادی و اجتماعی و ایجاد شدن حس امنیت اقتصادی و اجتماعی در ذهن خانواده ها، باید سراغ اینگونه تبلیغات بریم و اونوقته که می تونیم در مورد میزان تاثیر گذاریشون نظر بدیم .
    یانون‌دیزاین:
    همین طوره 
    از یک منظر دیگه هم شاید بشه به این مساله نگاه کرد. این که واقعا برای آینده بهتر کدام روش رو باید اتخاد کرد؟ و اگر واقعا روند کاهش جمعیت فعلی در مرز اخطاره اولیای فرهنگی و هنرمندان و ..... همه باید کمک کنن به نزدیک کردن ذهن مردم به این مساله.
  • مهدی قاضی
  • تکنیک و نوع برخورد با مخاطب ، آگاهانه ولی بدور از ایده آل ها برای مردمی که توکل به خدایی که روزیشون دست اونه باید طور دیگه ای فکر کرد
    .......
    در ضمن هیچ هنری نداره این کسی که از نوع تکنیک قلم سیاه کارش میشه به نوع اندیشه ش پی برد ...
    اینکه فقط بتونی بدی های جامعه رو ببینی  ، اتفاقا من از این جناب هنرمندترم ... البته این فقط در گرافیک نیستا ، شبیه شو در سینمای معاصر هم میشه دید ، اوج خلاقیت هنری نویسنده ها و کارگردانان ... بعدشم دهن مخاطبو ببندی بگی تو نمیفهمی

    بی فکرتر و مزخرف تر از این شعار و این پوستر برای جامعه کنونی ما پیدا نمی شه...

    کاری به مسائل هنری این پوستر ندارم اما برای فکری که پشتش بوده متاسفم!!!

    ضمناً مانا نیستانی تنها کسیه که سخت ترین چیزارو به بهترین زبان بیان می کنه!

    نادون دونستن مانا نیستانی و بی ارزشی کاراش نادانی گوینده رو می رسونه...

    متاسفم

    یانون‌دیزاین:
    نادونی یک طراح لزوما در همه زندگی او همه گیر نیست و در مورد جناب نیستانی هم این مساله صادقه
    نیستانی با طرحی که زده نشون داده تنها و تنها یک وجه واقعیات امروز رو و اون هم وجه صفحه حوادثی روزنامه‌ها از واقعیت رو فهم می کنه یا لااقل دوست داره ببینه و این نادانایی او در مورد نیمه زیبای زندگی رو می‌رسونه.....
    به خصوص که با بیان نه چندان پاکش‌ در کاریکاتور مورد نظر پرده از خشم و ناراحتی ش هم برداشته و این خوب نیست...
    @صادق
    منظورشون این کاریکاتوره
    من هم در متن پست به همین کاریکاتوریست نادون و بی‌ارزش اشاره کردم.....

    متاسفم که در روزگاری زندگی می کنیم که شادی هایمان منحصر به کم بودن فرزند و زیاد بودن درامد شده است.

    ای کاش لذت داشتن خانواده ای شبیه به این تصویرسازی را همه تجربه کرده بودند.

    من با بیان فانتزی اصلاً مخالف نیستم. البته که با بیان فانتزیِ اشتباه مخالفم.
    به طورکلی منظورم اینه که اگه بخوایم به بیشتر بچه دار شدن تذکر بدیم... بهتره از یه جای بهتر شروع کنیم. نه نشون دادن بچه های زیاد و خوشحال! این نه تنها کافی نیست که اگر پایه فکری ش درست ریخته نشده باشه، مسخره به نظر میاد.
    ضمن اینکه این کار حتی اگه فقط میخواد بگه خانواده پرجمعیت شاد هستن و اینا... به خودیِ خود به مسائلی توجهی نکرده.
    و باهاتون موافقم در مورد پیش زمینه های ذهنی... به نظرم هنرمند و صاحب ایده باید حواسش باشه که داره واسه چه جامعه ای با چه پیش زمینه هایی طرح میزنه! (درصورتیکه داره واسه سطح شهر طراحی میکنه... اما اگه واسه دل خودش و رفقا طراحی کنه و بزنه به دیوار محل کارش... نه! مشکلی نداره و به تنهایی اثر جالبیه)
    این قضیه نیستانی چیه؟

    @نیستانی
    من فکر می‌کنم امثال نیستانی عینکی به چشم دارن که جهان رو مانند جهان خودشون می‌بینن. ما در هنر می‌گیم اون‌ها گاهی و حتی خیلی اوقات عقده‌های فروهشته خودشون رو به تصویر می‌کشن... و شما این عقده‌ها و چالش‌ها رو در همین کاریکاتور اخیر هم دنبال کنید...
    به هر تقدیر وقتی جامعه ما در صد سال آینده به گذشته نگاه می‌کنه نیستانی‌هایی می بینه که ضد شرف و حیثیت و کرامت انسانی و ضد رشد و توسعه اون روزهای این مملکت روزی قلم فرسایی می‌کردن و نسل بعد هرچند هم کریم باشند از جنایت این مزدوران قلم به دست نخواهند گذشت.....
    @ S. A
    من قکر می‌کنم این طور کارها خیلی دست روی بخش اعتقادات مردم نگذاشتند و بیش‌تر منطق مردم و حس مردم رو به کار گرفتن. برای همین هم من با انتخاب بیان کمی فانتزی کار موافقم و فکر می‌کنم اگر بیان جدی انتخاب می‌شد شاید همون معضلی که شما ذکر کردین گریبان‌گیر اثر می‌شد.
    در این وضعیت فعلی چه بسا مخاطب‌های بسیاری به دلیل پیش‌زمینه‌های ذهنی با اثر مخالفت کنن اما کم‌ترین تقصیر در این میان متوجه طراحی اثره.... و بیشتر ناشی از پیرامون اونه.
    به نظرم کاریکاتور نیستانی داره واقعیتی رو میگه که فرمایش‌دهنده های این جور کارها به عمد نمی‌خواهند ببینند. 
    نیستانی ها دید درست تری دارند. 
    من کلاً با تبلیغای این چنینی در حوزه مسائل آن چنانی که نیاز داره به کار کردن روی یه سری پایه های اعتقادی مخالفم. اینکه مردم بیان به بچه های بیشتر داشتن فک کنن لازمه ش اینه که ابتدا یه اعتقادی به خدای مربی و روزی رساننده داشته باشن و باور داشته باشن که روزی رساننده کبوتر و انسان، واحده. این نوع تبلیغ واسه آدمایی که توو نماز خوندنشون موندن و توو قرض و بدهی دارن دست و پا می زنن و بی اعتقادیشون منجر به کلاه گذاشتن سرهمدیگه واسه 1000تومن پول حروم بیشتر شده مناسب نیست. نه تنها مناسب نیست که خنده داره! آدم نباید اعتقادشو طوری بیان کنه که عده زیادی به مسخره بگیرنش و موضوع اصلی اون وسط حیف بشه.
    و نمیشه راجب چنین موضوعی با یه جمله و یه عکس شاد انقد ساده حرف زد! و البته با تصویرسازی ای که یه سری چیزا توش در نظر گرفته نشده! مثلاً این سوال پیش میاد که چرا دختر خانواده را اون پشت گذاشتن؟! یا اینکه مادر خانواده کجاس؟ سر به دنیا اومدن این بچه ها از دنیا رفته؟؟ و یه سری مسائل دیگه که به نظرم باز خیلی مهم نیست.
    از حیث مفهوم، بعد از اینکه مخاطب اعتقاد داشت به خدا و مربی بودنش مسائل دیگه ای هم هست که باعث میشه حتی خانواده های مذهبی به یک یا 2 بچه بسنده کنن.
    پس این نوع تبلیغ برای خیلی از آدمها می تونه بی معنی باشه.
    با این سیستم آرایش صورت پدرا اصلا موافق نیستم
    هر چند فعلا بخاطر مسائل اقتصادی شاید برای خیلی از مردم عصبانی کننده و حتی مثل فحش باشه
    اما شخصا فکر میکنم  -به فرض خوب شدن وضع اقتصادی-این خطر وجود داره که این سیستم خانوادگی فعلی با بچه های کم ممکنه تبدیل به یه عادت بشه. و این واقعا برای نسل های بعدی خوب نیست. نه تنها روابط انسانی تحت تاثیر قرار میگیره بلکه روی خیلی مسادل مثل رشد علمی،قدرت و... هم اثر گذاره
    و البته بنظرم برخورد تفضیلی تر با این موضوع بیشتر کمک بکنه به فهمش..قالب هایی مثل موشن گرافیک برای این کار مناسبن
    وای خدای من... این کار، مال خانه طراحانه؟؟؟
    بله... رنگ های شادی توش به کار رفته... همین!!! :/
    یانون‌دیزاین:
    :-)  نقدی دارین بنویسین براشون.  حتما به بهبود کارهای آتی کمک خواهد کرد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی