یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

همان‌طور که همه خوب در جریان هستیم نتیجه نرمش‌های رفتاری دولت جدید و برنامه دیپلماتیک ما با دنیا چیزی جز رجزخوانی دوباره دنیای استکبار برای انقلاب اسلامی و ایران عزیز نبوده است. چه به تاریخ و عبرت از آن معتقد باشیم چه معرفت خود را از عقل و اندیشه بگیریم و چه کتاب وحی و کلام اهل وحی را مدنظر داشته باشیم باید خوب بدانیم که استکبار تنها زمانی شر خود را از سر مستضعفان عالم کم خواهد کرد که محکم جلوی آن بایستی و پوزه‌اش را به خاک بمالی... و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض..... کار دیپلماسی، همین نشستن و نرمش‌ نشان‌دادن و گفت‌گوست و امیدواریم که تیم دیپلماتیک ایران و دولت دکتر روحانی، عزت و شرافت ایران اسلامی را تمام هم و غم خود بداند و قدمی از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی ایران کم نگذارد. اما در یک مملکت همه لازم نیست دیپلمات باشند. مثلا رهبر انقلاب یک بار گفت من انقلابی‌ام من دیپلمات نیستم، یعنی حتی شاید رهبر یک نظام هم لازم نباشد عهده‌دار امر دیپلماتیک باشد. در این میانه که حتی دیپلمات‌های امریکایی وظبفه‌ی سخن‌گویی وزارت جنگ را به عهده گرفته‌اند و حداقل با پز فاتحانه مدام برای ایران خط و نشان می‌کشند، چرا طراحان ما انقلابی نباشند و حتی با پروپاگاندا جواب این حجم عظیم پروپاگاندا را ندهند؟ طراحان آتلیه موجود در خانه‌ طراحان انقلاب اسلامی با طراحی چهار پرده خوش تکنیک و انتخاب جمله‌ای از رهبری انقلاب، به خوبی جواب این گنده‌گویی های غربی-امریکایی را داده‌اند. آخر دنیا باید بفهمد با ملتی انقلابی و پرانرژی طرف است... ما مردان نبردیم.

از منظر نقد، می‌خواهم به بهانه این مجموعه در مورد عنوان‌بندی و لی‌اوت چند نکته بگویم. با وجود صراحت کلام و زیبایی بصری مجموعه، لی‌اوت و عنوان‌بندی هر چهار اثر دارای محتوای کلامی زیاد آن هم به صورت فشرده  و کوچک است که با توجه به انتشار اثر در فضای وب، کارکرد کم‌تری دارد. اگرچه این گونه‌کارها جنبه و کارکرد داخلی نیز دارد اما با توجه به کارکرد بین‌المللی آن به نظر توجه دو چندان به لی‌اوت انگلیسی و سعی در انتشار جهانی این گونه کارها بسیار مهم است. عنوان و شعار انگلیسی نباید حداقل غلط املایی داشته باشد که امیدوارم این توجهات دقیق‌تر و جدی‌تر پیگیری شود.

[+]

نظرات (۷)

مرسی گلنوش.
همین الآن هم چنگیزها و امیرکبیرهایی توی ایران هستن.

نباید تاریخ رو فراموش کنیم. شاید همه از مغول ها با القاب بدی یاد کنن که درست هم هست ولی دلیل حمله ی اونا به ایران رو هم نباید فراموش کنیم.
مغول ها برای تجارت به ایران اومده بودن که حاکم شهر اترار اونا رو کشت. علت حمله ی مغول یک کار خودخواهانه , خودسرانه , مستکبرانه و جاهلانه از طرف حاکم های ایران بود.
ولی در عوض مردم ایران با اون غارتگرهای مغول چنان برخوردی داشتند که مغول ها با این که حاکم شهرهای ایران شدند (ایلخانیان) ولی رفتار خوب و اسلامی ایرانیا حاکم قلب های مغول ها شد و اونا مسلمون شدن و کارهای بزرگی هم در ایران کردن.
ولی متاسفانه امروز شاهد تکرار خطاهای گذشته هستیم.
توی این چند سال گذشته کم ازین خطاها ندیدیم ولی باز هم ادامه میدیم.
اگه میخوایم بر حق بودن خودمون و دینمون رو به دیگران اثبات کنیم روشش تحمیل عقایدمون به زور به دیگران نیست, چون اصلا دین ما چنین دینی نیست.
اگر کنار کامنت ها دکمه ی امتیاز بود من به کامنت اول آقای صالح امتیاز بی نهایت میدادم(چون کامنت دوم کامل نبود تا من بدونم چی گفتند) نه برای اینکه باهاشون هم نظرم برای اینکه بعنوان یک ایرانی اینطور فکر میکنند
مگر خدا زمینو مرزبندی شده آفرید که ما انسانها اینطوری داریم تقسیمش میکنیم...ما ایرانی ها چنگیز ها و تیمورها و نادرهای زیادی دیدیم اما کم هم نداشتیم مثل امیرکبیر و ابوعلی سینا ها ... همه چیز توی تاریخ ثبت میشه ما ایرانی ها خونخوار نیستیم حتی اگه با یک خونخوار رو به رو بشیم
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
توی ******** بودن شهر تل آویو شکی نیست.
*** ** **** *** ***** ** *** ********** *** *** ***** *** **** *** *** ******** **** **** **** **** ** *** ** *** ******** **** **** ****
****** *****
** **** ** *** ******** ** **** ***** ****
توی اون شهر انسانهایی زندگی مکنن که فقط جاهل و نادون هستن که یه عده ای با یه سری حرفها توجیهاتی برای زندگی غصبیشون اوردن , اون هم با ابزار دین. مواضب باشیم که ما مثه اونا نباشیم و عقلمون رو در کنار دینمون با هم به کار ببریم.
اگه آمریکا یه غلطی بکنه ما چرا میریم تل آویو رو بزنیم.
حتی اگه حکومت آمریکا یه غلطی کنه چرا باید به مردم شهرها حمله کنیم؟
و نکته ی اساسی اینجاست ما با این کارمون به همه ثابت میکنیم که اون دیدگاهی که همیشه آمریکایی ها با هر ابزاری میخوان به مردم جهان در مورد مسلمون ها و ایرانی ها بقبولونن درست بوده.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

آقای صالح!

شما تل آویو رو جزو شهرهای رسمی دنیا حساب می کنید؟

حساب اون شهر **** **** با بقیه شهرها فرق داره، مگه نه؟!

جالبه زمان جنگ ایران و عراق وقتی که عراقی ها به شهر های ما با بمب شیمیایی حمله کردن ایرانیا حاضر نشدن حتی با بمب های معمولی اقدامی تلافی جویانه انجام بدن و به شهرها حمله کنن. امیدوارم اگه غلطی از آمریکایی ها سر بزنه ما باز هم اون دید انسان دوستانه ی اسلامیمون رو حفظ کنیم و با افراطی گری خودمون رو وحشی و تروریست نشون ندیم. پوستر اولی که از حمله به شهرها خبر میده نشونه ی همین دید افزاطیست.
خدارو شکر که خانه ی طراحان فقط بلدن طراحی کنن و به بمب و سلاح دسترسی ندارن.
  • پایگاه خبری هنرهای تجسمی
  • انگار ازمستند ثریا گرته برداری صرف شده
    برای اینکه در سطح شهر نصب بشه ایده ی خوبیه ٰ حداقل تو این بلبشوی  افتضاحات بین المللی دوستان
    آروم می کنه آدمو
    ولی براش خیلی فکر نکردید دوستان خانه طراحان..چرا؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی