یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

بلا رُبا

نعل اسب به آهن‌ربای U شکل نزدیک می‌شد؛ نزدیک و نزدیک‌تر.
آهن‌ربای U شکل گفت، دور شو! نزدیک نیا! نمی‌خواهم ببینمت! اما نعل اسب هم‌چنان پیش می‌آمد. نعل اسب به آهن‌ربای U شکل که رسید٬ آرام گرفت؛ و از حرکت بازایستاد. آهن‌ربا از نعل اسب پرسید: دوستم داری؟
نعل اسب پاسخ داد: معلوم نیست؟! آهن‌ربا گفت: پس خودت را آماده کن!
نعل اسب: برای چه؟!
دستی نعل اسب را جدا کرد؛ و برد. در حالی که نعل اسب ناباورانه آهن‌ربا را نگاه می‌کرد، صدای برخورد اجسامی سخت با سطح آهنی کوچک و U شکلی به گوش می‌رسید.

مرقد امام خمینی / محمد تهرانی

چهارشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۱۴ ب.ظ

متاسفانه بنای مرقد امام خمینی (ره) ساخته شد. بنایی پرکار با معماری التقاطی سراسر مزورانه‌ای که تنها برای اثبات قدرت و مکنت مالی عده‌ای خاص مناسب است. طرح بنا گویا از اتود اولیه دکتر محمد تهرانی( و یا توسط پروزیر مویدعهد) شروع شده است که به فرمایش تا به این جا رسیده است. اسف‌ناک آن‌که مسئول سازنده جرات می‌کند و در برنامه زنده تلویزیونی از اصالت ایرانی-اسلامی!، از سادگی!، از عظمت الاهی! و از مشاوره طراحان برجسته! و حتی‌تر از هزینه‌های -به نسبت بنا- اندک! آن صحبت می‌کند. 

بنای قبلی مرقد امام که به صورت پیش‌ساخته و در فاصله زمانی اندک بنا شده بود الگویی کامل از معماری اسلامی انقلاب ما بود. معماری‌ که نه ارزش خود را در تکرار پرخرج فرم‌های سنتی که در سودمندی و کارایی و البته زیبایی بومی جست‌جو می‌کرد. خلوص و سادگی آن بنا اصلا مترادف شخصیت امام بود. اما بنای جدید در عین این که به مسیر صدبار تجربه شده بناهای التقاطی و بی‌هویت مذهبی حکومت‌های ثروت‌مند مذهبی تاریخ رفته است از منظر منطقی و فرم‌پردازی و زیبایی نیز یک ناقص‌الخلقه نامحترم است و به واسطه قدرت فرم‌های بدعت‌شده‌اش کم‌تر نسبتی حتی با معماری تاریخ‌گرای اسلامی دارد و بیش‌تر تنه به کاخ‌های مسرفانه اعراب خلیج می‌زند.... و صد اسف که این هیکل ناجور مسرفانه باید بر قبر امام خوبی‌ها باشد. نقطه عطف توجیهات سخیف، فرم خیمه‌های ناجور بنا است که گفته خواهد شد به نشانه خیمه عبادت ساده موسای نبی(ع) ساخته شده است که از حصیر خرما بود و موسی زیرسایه‌بان کوتاه آن به نماز مشغول بود.

هنر معماری این‌جاست که قدرت خود را پیدا می‌کند. معماری پوستر گرافیک یا فیلم سینمایی نیست که بشود سانسورش‌ کرد یا بعد از اندی از منظر چشم‌ها کنار برود. معماری عصاره تمدن‌ها و بستر تجسم یافتن ارزش‌های یک تمدن است و ما متاسفانه عنان این تجسم ارزش‌های‌مان را به دست بد کسانی داده‌ایم.

نظرات (۱۰)

  • نبی اله صاحبی
  • با سلام
    نکته های معماری و تخصص آن هم  بسیار محترم ؛ لیکن باید بررسی کنیم در مراسم و شلوغی جمعیت آیا تهویه و نور و ایمنی و .... مناسب هستند ؟؟؟
    این طرح  جدید حرم امام خمینی ( رضوان الله تعالی علیه ) یک آلاچیق بتنی بوده و طرح و نقاشی داخلی آن جای نظر دارد و فکر میکنم میتوان آنرا تغییر داد . لیکن نظم و ترتیب و تسهیلات  تاسیسات آن هم مهم  هستند.
    خدا آقای دکتر موید عهد را رحمت فرمایند.( معمار بزرگ مصلی تهران دیروز در نماز جمعه اعلام نمودند که مرحوم شده اند.
    صاحبی
    به نام آنگه جان را فکرت آموخت.
    سلام
    1. آقای مهندس پرویز موید عهد با آقای محمد تهرانی یک نفر نیستند. آقای مهندس تهرانی استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی و طراح مسجد امیرآباد تهران که حدود دهه هفتاد فوت شدند، و آقای پرویز موید عهد استادیار سابق دانشگاه تهران و طراح اولیه مصلای تهران هر چند الزایمر دارند و به جهت بیماری خانه نشین شده اند هنوز زنده هستند.
    2.با اینکه بنده به خانواده امام و منش سیاسی شون بسیار علاقه مند هستم، ولی با این مرقد و معماری بی صفنی که داره، بسیار مخالفم. و اون رو نقطه ضعفی برای مدیریت آقایان اداره کننده این حرم می دونم.
    ولی نقد شما هم بسیار نقد بدی بود، نقد باید دانشورانه و دور از احساسات باشد، امیدوارم نقدی که وعده اون رو دادید نقدی مفید باشه.
    و امیدوارم دیگه چنین بناهایی در ایران ساخته نشده.
    بی تعارف ضعیف ترین جنبه زایش های پس از انقلاب، هنر و ضعیف ترین اون ها معماریه پس از انقلابه.
    سلامت باشید.
    والسلام.
    یانون‌دیزاین:
    ممنون از این که در مورد اسم معمار بهمون کمک کردین تا دقیق تر ش کنیم
    ممنون هم از این که خوندین و شکیبایی داشتین
    ان‌شاالله اگر امروز فرصت بشه نقد معماری تخصصی ش هم منتشر خواهد شد.

    اما به نظرم بیزاری نویسنده از منش سیاسی این خانواده و علاقه شما به همین منش، دلیل اصلی تفاوت قضاوت‌ها و حتی دلیل اصلی نگاه متفاوت به همین نقده
  • کیانوش سوزنچی
  • من آن ضریح فلزی قبلی و آن سقف ها ی کاذبی که برای پوشاندن سازه سقف فقط مشبک فلزی و آینه پشت آنها را داشت و فضایی که بدلیل ساخت و ساز همیشه بخش از آن از دسترس خالی بود و مانند مضیفی پناه خستگان ره گمکرده اطراف حرم بود را به این ملغمه نامتناجس از معماری رنسانسی با تزیینات ظاهرا ایرانی که برای پوشاندن اشکالات با طمطراقی مثل باروک چیده شده اند ترجیح می دهم
    کاش معماران سازندگان حداقل به اصل بناهای کلاسیک رنسانس و باروک در واتیکان سری می زدند که اگر کپی بر می دارند درست کپی کنند.
    یا حداقل به هند می رفتند و ببینند مرقد گاندی در دهلی چگونه منش او را فریاد می زند
    در مورد سنگ مرقد هم که واقعا جای تاسف است.
    واقعا این بنا ناظر معماری موثری نداشته؟
    هر چه امام با التقاط مبارزه کرد  ولی متاسفانه التقاط بر بنای مقبره او پیروز شد.
    حالا خوب است حسینیه جماران برای مقایسه باقی است.

    بانیان را خداوند جزای متناسب عطا کند که حس حضور ما را در مرقد امام از ما دریغ کردند.
    انشالله 
    جالب تر این، سنگ قبریست که طراحی کردن برای امام راحل عزیز.که شبیه به مقبرۀ کورش کبیر دارد! گویا طراحان این بنا، برداشتشون از طرح سنگ قبر به ترتیب ذیل بوده است:
    کورش کبیر - خمینی کبیر - قبر کبیر - مرقد کبیر...
    و این است اپیدمی جامعۀ ما که هرچه بزرگتر و متجمل تر، دشمن کش تر... متاسفانه
    به نظرم مطلب تون در ظاهر حرفی از نکته های معمارانه می زنه ولی در پشت اش غرض( به معنای دقیق کلمه نه معنای منفی مصطلح) سیاسی دارد و در کل به اصطلاح سیاسی شده. به خاطر دیدی که از سایت تون دارم که با ریز بینی و "ریز نویسی" حرف های مهم اش را می زد متعجب شدم!!
    یانون‌دیزاین:
    برخی دیگه هم به ما گفتن این حرف رو. واقعیت اینه که ما در نوشتن این یادداشت کوتاه سعی نداشتیم حرف سیاسی بزنیم. اگر هم رخ‌داده نتیجه تراوش ناخودآگاه درونی نویسنده بوده.
    اما به زودی یادداشتی کاملا فنی و معماری بر نقد این بنا منتشر خواهیم کرد
  • سید محمدرضا موسوی
  • سلام
    نقد مفید بود. ممنون. بنده هم با اجازه چند خطی اضافه می کنم.
    همانطور که اشاره کردید معماری این بنا بیش تر به درد مصرف بصری چند لحظه ای یا نهایتا چند دقیقه ای انسان می خورد. اگر لحظه ای این بنا را بدون تکسچر ها و جزئیاتش ببینیم، فرم ها دلخراش اند و هماهنگی لازم را ندارند.  به نظرم رنگ و فرم ضریح در مرکز بنا یکی از بزرگ ترین ضعف های کار است و نشان می دهد طراحان بنا و ضریح یا تعاملی با هم نداشتند یا توجهی به نمود بصری کار یکدیگر نداشته اند.
    به نظرم نگارش چنین متنی ضرورت داشت 
    یانون‌دیزاین:
    به زودی یک نقد مفصل تخصصی برای پاسخ دادن به این ادعاهای نادرست مسئول سازنده منتشر خواهیم کرد
    سلام
    با تشکر از مطلب پربارتون
    ببخشید اسم معمار رو تا حالا جایی ندیده بودم بنویسند محمد تهرانی، همیشه نوشته میشد همون پرویز موید عهد.
    مطمئن هستید درسته ؟
    یانون‌دیزاین:
    در بررسی ما این دو نام به یک نفر اطلاق داره گویا. دو نام که یکی مستعار هست
  • محدثه آهنی امینه
  • به نظرم اگر قراره نقدی هم از اثری صورت بگیره کمی ملایم تر... کلید واژگانی که در ذیل پست اومده برام جالب بود...
    اگرچه در کل با نظرتون در مورد این بنا، موافقم...
    دستت درست....
    حرف دل ما رو زدی
    خدا لعنت شون کنه

    ارسال نظر

    متاسفانه به علت عملیات بروزرسانی، موقتا امکان ارسال نظر و نظرسنجی مطالب غیر فعال می باشد.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی