یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

تبلیغات
آخرین نظرات

Hyperrealistic Teenage Mutant Ninja Turtles by Dave Rapoza

چهارشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۰، ۱۲:۵۰ ب.ظ

این مجموعه کاراکترها که توسط این جناب راپونزا به صورت دیجیتال نقاشی شدن به لحاظ تکنیک نقاشی دیجیتال‌ از تراز بالایی برخوردار بودند و گفتم به عنوان نمونه نقاشی دیجیتال در یانون دیزاین این ها رو بذارم. اما این کیفیت بالا تنها دلیل گذاشتن این کارها نیست.
جمله این کارها پرتره بودند اون هم پرتره از شخصیتی اسطوره ای به نام نینجا که در فرهنگ شرقی قهرمانی خیره اما در صورت تبدل یافته ی غربی‌ش به وضوح شرارت به اون افزوده شده. سوالی هست که مدت ها در ذهنم می گذره و دوست دارم اگر دوستان نظری دارند چه در جواب این سوال و چه در رد گمان من حتی، برامون بگن. مخصوصا دوستانی نظیر صادق که هم دستی در آتش این جورکارها دارند و هم هرچند وقت یک بار در بلاگ های خوب‌شون برامون از چیزهای مختلف می نویسن. 

چه انگیزه ای منجر می شه دیجیتال آرتیست ها به دنبال خلق شخصیت های افسانه ای شرور برن؟ و هر روز هم این مساله جدی تر و همه‌گیرتر می شه...
چی جذابه براشون؟ اگه به دنبال پیاده کردن فن هستند خب چرا همین فن رو در صورت های خیر پیاده نمی کنن؟
اصلا بگذارین کلمات خیر و شر رو هم کنار بگذارم.
چرا این ها مدام از جنایت و کشتار و خشونت و اعمال جنسی و دشمنی و جنگ و خون و خون‌ریزی و سلاح و تاریکی  و تیزی و ... حرف می زنن؟


Leonardo

If you want to know more about Dave Rapoza, please access his Website / Blog, he really knows how to kick ass on graphics.

Michelangelo


Raphael


Donatello


Master Splinter


Shredder


Slash


Rock Steady


Baxter


Casey Jones


Bebop


Foot Clan


Metalhead


Wingnut

نظرات (۱۲)

مثلا بهلول که یه شخصیت خوب به حساب میاد کجای کاراش قابل پیشبینیه؟
 
 intous4
hala ye soal bi rabt sadegh jan....shoma khodet karaye dijitaleto ba che ghalami mikeshi?
از لباس و دور بازو بگیر تا پرش شونصد متری. و پرواز تو آسمو
من فکر می کنم بخش هایی که به اسطوره های یونانی و رومی رفرنس می دین و اون ها و پاکی و ناپاکی اون ها رو می سنجین خیلی منصفانه نیست.
چه این که اولا این نقدها در بستر اخلاقی شریعت اسلام داره انجام می شه
در عین حال نگاه های اسطوره ای رو به کلی به قدر یک سناریوی داستانی نازل کردین و دارین نقدش می کنین.
مثلا
اگه قرار باشه نگاه اسطوره ای حفظ بشه تولد نوزادی از یک ازدواج اصولا کنایه از ترکیب و زوجیت و محصول بودن یک امر از چند امر داره و محرم بودن دو طرف ترکیب هم کنایه از بیگانه نبودن این مفاهیم..... و خلاصه احکام شریعتی بر این حرف ها بار نمی شه....
در مورد این که مظهر رذیلت های اخلاقی هستند هم اگر این طور نگاه کنین کمی تغییر نگاه حاصل می شه....
  • صادق لطفی زاده
  • قسمت اولش دقیقا کجا تموم میشه؟
    فکر کنم بخش اول حرف هات مخصوصا ظرفیت یک مقاله کامل شدن رو داره. برای یانون دیزاین بنویس در اون باره
  • صادق لطفی زاده
  • بله من دیدم
    حرف های دوستان برام قابل فهمه اما یه سوال دارم و اونم اینه که آیا شخصیت خوب یا خوبی رو نمیشه به صورت منفرد نشون داد و حتما باید در تقابل با یه بدی
    باشه؟
    مگه نه اینکه میشه خوبی رو حتی با یه لبخند لطیف نشون داد؟
    من بیشتر فکر می کنم که این سمت و سو گرفتن به سمت بدی از حالات درونی افراده و اینکه به چی احساس نزدیکی بیشتری میکنن
    در واقع همون حرف خودمون که تا قلبت برای یه چیزی نتپه نمی تونی به اون رو هم به دیگران نشون بدی
    البته نمی گم که قلب اون افراد برای بدی می تپه اما بنظرم به این شخصیت ها نزدیک ترن تا شخصیت های خوب
    و با یه سوال دیگه حرفم رو تموم می کنم که آیا دیدین که افرادی با روحیه های خوب و سالم به تولید همچین آثاری بپردازن؟
    دلیلش خیلی واضحه! و آقای صادق هم خوب شرحش داد
    یه شخصیت خوب معلومه چیکاره ست. از خط قرمز رد نمیشه، کاراش پیش بینی شده ست. هیچ هیجانی در کار نیست
    یه شخصیت شرور پراز انرژیه! شر و شور!!!
    کاراش غیرقابل پیش بینیه، میتونه جذاب و مرموز باشه
    میتونه هرکاری بکنه و مرزی برای عمل نداره که محدودش کنه
    همین میشه که بیشتر جذابه
  • صادق لطفی زاده
  • یک چیزی که هست اینه که معمولا تو این دنیایی که تعریف میشه تو داستانا شخصیت بد جذاب تره به چند دلیل
    همیشه باعث بی نظمی و خرابی میشه و تازه اینجاست که به یه شخصیت خوب نیاز پیدا میشه..شخصیت های خوبم همیشه منفعل اند
    اگر بدها نباشن باید دست رو دست بذارن و سماغ بمکند
    مثلا تو سری آخر بتمن(شعالیه تاریکی) واقعیتش شخصیت جوکر بره من خیلی خیلی جذاب تره
    شخصیت بد حد و مرز نداره تا ته بدی که معلوم نیست کجاست میتونه بره
    اما تو چنین تمدنی که خوب بودن زمینی تعریف میشه حد خوب بودن خیلی هم بی نهایت نیست..دست یافتنیه
    سر همین قدرت تخیل تو اون قسمتی که محدودیت نداره بیشتر جولان میده
    مطلب بعدی این که سید فیلد که کتابای فیلمنامه نویسیش تو بازار ریخته میگه کلا بره فیلم نامه نویس شخصیت بد خیلی بصرفه تره چون قدرت ابتکار و عمل داره
    و راستشو بخواید در آوردن یه کاراکتر فعال خوب خیلی سخته
    کاراکتری که عرصه جدید باز کنه
    معمولا شخصیت خوب داخل یه اتفاق میشه و باید حلش کنه
    در کل فضای زندگی روی ذهن هنرمند هم تاثیر میذاره دیگه
    اونورم از ادبیاتش بگیر تا سینما همش دارن همین چیزا رو پمپاژ میکنن تو مخ آدما
    تو ایران هم قبول دارم که تا حد زیادی تقلید از اونوره
    الان مثلا به یه آرتیست شما بگی آقا یه شخصیت خوب طراحی کن میگه: برو بابا
    در نمیاد
    یه چیز دیگه بگو
    شخصیت های خوب هم معمولا میرن به سمت آدمایی با مختصات خوب و خنگ
    یا خوب و دست پاچلفتی یا قهرمان که وجودش وابسته به ضد قهرمان هست و تنهایی کار نمیکنه
    مسئله اساسی تر این که کلا سینما یه هنر ابژکتیو هست. بازی هم این طور هست
    ببینید مثلا ما تو فرهنگ و دین خودمون ممکنه یه آدم عارف داشته باشیم که شغلش کفاشی باشه
    این شخصیت هیچ وجه شاخصی نداره که بخواد دیداری بشه
    منظورم از دیداری
    عناصر اگزجره و جذاب بصری طبق تعریف و چارچوب هالیوود هست مثلا
    شما باید با این آدم مواجه بشی تا عظمتش رو بفهمی
    این قضیه رو خودم حداقل تو مواجهه با علما درک کردم
    دیدن بدون واسطه اونا با دیدن در عکس اصلا قابل مقایسه نیست
    پرده سینما از مواجه مستقیم فقط آنچه که تصویری هست رو به شما میده و بقیه چیزا مثل حس حضور و ... رو حذف میکنه
    وقتی همچین فیلتری میاد این وسط ،کم کم طراحی شخصیت میره به سمت چیزهایی که دیده میشه
    از لباس و دور بازو بگیر تا پرش شونصد متری. و پرواز تو آسمون
    ببینید من یه مثالی عرض کنم ببخشید که یکم طولانی شد
    تو همین جنگ هشت ساله بعد از گذشت این همه سال هنوز مسئله عملیات ولالفجر هشت و عبور از رودخانه اروند برای امریکایی ها حل نشده
    دوستی تعریف میکرد میگفت در جایی بوده و یه افسر امریکایی میاد و ازش میپرسه لباس غواصی های شما تو عملیات والفجر چی بوده که تونستید از رودخونه اونم تو هوای طوفانی عبور کنید
    این همون ساختار فکری هست که میگه که به ملت ساندیس میدن بیان بره انتخابات یا راهپیمایی
    فارق از بحث های سیاسی، این قضیه یه تحلیل دیگه هم میتونه داشته باشه و اون اینه که مسئله ایمان و اعتقاد دینی چیزی هست که اونجا درست درک نشده هست
    و برای تحلیل این قضیه که آقا چرا ملت این همه حضور دارن مجبورن یه علت پیدا کنن ..خود من به شخصه اعتقاد دارم یه قسمت از قضیه این جوریه
    یعنی دروغ نمیگویند ..این طوری فکر میکنند
    حالا اینا که گفتم چی ربطی به بحث داشت
    الان میگم:
    مثلا شما بخواید یه کاراکتر بره جنگ خودمون طراحی کنید ..که تو یه مدیای دیداری بخواین ازش استفاده کنید
    کاراکترشما قطعا آرنولد نمیتونه باشه
    کسایی که تو این جنگ حماسه آفریدن معمولا آدمهای معمولی بوده اند که اگر کنار هم میگذاشتیشون تقریبا همشون عین هم بودن..خاکی بودن
    سر همین اگر فیلمنامه قوی وجود نداشته باشه این فیلم چیزی نداره که مخاطب بخواد بخاطرش پاشه بیاد سینما
    یه چیز مسخره اینکه تو فیلمای جنگی خودمون فرمانده های عوضی عراقی شاخص های بصری بهتری دارن
    ....
    بگذریم
    از کجا به کجا رسیدیم
    در کل اینکه آقا جان عالم خیال رو باید درست کرد
    بله یحیی جان به نکته جالبی اشاره کردی
    این سوال برای من هم پیش اومده بود که چرا وقتی به سایت های دیجیتال آرت خارجی سرکی می کشیم اکثر کاراکترها همین طور هستند که شما می گی خشن جنایت کار و معمولا برهنه یا تحریک کننده جنسی
    البته این بحث در سایت های ایرانی وسایر کشورها هم وجود داره که البته تا حد زیادی تقلیده
    هنر غرب به شدت و تا حدی سایر کشورها تحت تاثیر اساطیر یونان باستان هست
    و اگر دقت کرده باشید خدایان یونان مظهر رذیلت های اخلاقی هستند
    خیانت های همسران
    ازدواج با محارم
    دروغ، خیانت و سایر رذالت ها به شکل قابل توجهی وجود داره
    اگر به مجسمه ها یا نقاشی هایی که به جا مونده دقت کنید باز هم فرهنگ برهنگی در آنها بسیار زیاده
    خدایان غالبا برهنه هستند در بهترین حالت پارچه ای بر روی عورت انها قرار داره
    زئوس و 11 خواهر و برادرش که نسل سوم خدایان هستند و طبق اسطوره های یونان خالق بشر هست
    از آمیزش مادر، و پسری که پدرش را زندانی کرده متولد شده اند
    خب حالا در این فرهنگ که پایه و اساس هنر غرب هست شما چه انتظاری دارید
    در هنرهای نمایشی هم اوضاع همینطوره
    دوستان اگه نظری در تایید یا رد این حرف دارن من سراپا گوشم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی