یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

Amir Villa / Nextoffice : Alireza Taghaboni

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۱، ۱۱:۴۶ ب.ظ

 علی رضا تغابنی در طرح ویلای امیر واقع در کرج، سعی کرده در کنار ارائه کالبدی متناسب با سلیقه ها و سبک زندگی دنیای مدرن از برخی ویژگی‌ها و عناصر و ارزش‌های معماری خودمون هم بهره ببره. او حصیر چوبی رو خیلی خوب در کارش به کار برده، با نماسازی کاه‌گلی به شکلی که تداعی کننده معماری خشتی خودمون باشه، حال و هوای اثر رو ایرانی کرده و اگرچه با ساخت انحناهای جالب در جداره نهایی کاری به کل متفاوت ارائه داده اما امتداد روح معماری سنتی ایرانی در کار حس می شه. حضور آب و پله بام که به صورت نمایان به بنا تکیه داده هم از دیگر عناصر آشنای معماری سنتی هستند که در ویلا امیر دیده می شن.

فارغ از این عناصر ظاهری، تغابنی در ساختار کلی بنا هم دو عرصه خصوصی و عمومی، اندرونی و بیرونی رو به خوبی و با نسبتی معین از یک دیگر دور کرده، پوسته ای یکپارچه رو روی کار کشیده تا اثر رو یکی کنه و برخی نوآوری ها یا تقلیدهای هوش‌مندانه هم از برخی ویلاهای معروفی که این سال ها در جهان دارن ساخته می شن  از دیگر نقاط مهم این طرحه.

دوستان معمار یا علاقه مند به معماری جواب بدن. اون چیزی که به دنبال‌شیم و اسم‌ش رو می گذاریم "معماری ایرانی در عصر حاضر" در طرح یک ویلا، چیزی از جنس این کار علی رضا تغابنیه یا چیزی فراتر مورد نظر دارین!؟

© Parham Taghiov
Architects: Nextoffice – Alireza Taghaboni
Location: Iran
Architect In Charge: Alireza Taghaboni
Design Team: Rouholah Rasouli, Masoud Saghi, Farideh Aghamohamadi, Mojtaba Moradi
Project Year: 2011
Photographs: Parham Taghiov
   
Project Area: 1,638 sqm
Structure: Amir Hossein Parvaneh, Vahid Gharekhan Nia
Construction: Ejraie KhaasCo,Soroush Alipour
Landscape: Babak Mostofi Sadri
Mechanical: Houfar Esmaili
Electrical: Nina Amoushahi
Graphics: Hiva F Bakhtiari, Farzad Kafaie
Mohammad Shahr Gardens, where Amir Villa situates, is only a few alleys away from the city of Karaj. Despite urban legislations and building density rules, the distance between gardens and city is gradually shrinking due to the increasing rate of construction works and the wild growth of multi-storey buildings.
© Parham Taghiov
Escaping from being trapped by the greedy development of urban constructions, the design strategy followed a path through which the building could keep the former height and scale. Unlike the client’s desire which wasa two storeys house for locating the bedrooms on the upper level, a one storey building was proposed.Doing so, the private activities would be programmed behind the public area within the same vertical level, in presence of a glass bridge as the means of connecting these two zones.
© Parham Taghiov
The summer house was expected to bring peace and calm for elder family members,at the same time, offer the youth a pleasant place to through their weekend parties. So a bipolar set; as well as other ones – the existing/present state, plastic/right angled surfaces and rough/glossy textures- formed the final proposal for the house structure and form.
© Parham Taghiov
By strengthening the structure, the view towards the garden was thoroughly opened. Later, by assessing the existing soil conditions and properties and following a vernacular recipe, clay reinforced by straw, a common place and easy-to-apply mixture was achieved. The doughy nature of this mixture made it possible to smoother the surfaces and cover up the former unpleasant edges and sharp discontinuities. The overall volume of the former house turned to a new body of integrated surfaces with smooth finishes and unique boundaries having a connected smaller box as the new being of the villa.
© Parham Taghiov
Different from the previous state, the new house does not rest on the ground but has been lift up to open a reasonable space for glass flooring, light bowls and water paths by which the interior spaces were romantically architectured. By which, there is a trace of trembling lights here and there, sentimentally seeping into the sleep hours of residents.
© Parham Taghiov
Two old dried tree trunks found somewhere in the garden where taken into account on designing the interior spaces. Trunks were located in the gap between volumes to play a decorative role within the interiors and -maybe- create some pause moments from now on.
Plan

نظرات (۵)

من وقتی فضایی که با کاهگل ساخته شده رو میبینم نا خود آگاه یاد روستا و ایرانی بودن میفتم.البته این از تو عکس اینطوریه در واقع نمیدونم چه جوریه.ولی در مورد بقیه چیزا و طراحی پلان اصلا ایرانی بودن وجود نداره.ضمن اینکه اون فضای بین 2 ساختمان و اون کف شیشه ای همه میدونیم در نمونه های غربی قبلا استفاده شده بود.مهم اینه که جناب تغابنی چرا باید از این نمونه ها استفاده کنه؟تو قسمت انگلیسی دلیلی برای این کار ها نوشتن؟
حالا چه اصراریه حتما ایرانی بدونیم این اثر رو؟ مگه در جایی ایشون گفتن که می خواستم ایرانی باشه؟ اتفاقا این کار از این جهت جالبه که هیچ سمت و سوی دقیقی نداره که بگیم مربوط به کدوم سبکه. بنظرم از کلیشه ها دوری جسته و برای انسان معاصر ویلا ساخته نه برای شاه عباس. همین که می   بینیم داره اشاره هایی به هویت ایرانی می کنه، حتی در حد متریال کافیه. همونقدر که تیپ و ظاهر و غذا خوردن و حمل و نقل و در کل سبک زندگی یه ایرانی معاصر با مثلا یه اسپانیایی فرق نداره، همونقدرم شکل معماری خونه و ویلاش فرق نداره.
سلام
مهندس تغابنی از معمارای مطرح ایرونیه که در برنامه پاکت آبی هم دعوت شد و درباره این ویلاش هم کلی حرف زد و اتفاقاً خیلی از سوالاتی که اونجا مرح شد درباره همین موضوع بود که این بنا چقدر ایرانیه و چقدر حق مطلب رو در بیان معاصر از معماری ایرانی بیان کرده.
اما نظر خودم اینه که تغابنی معمار خوبیه ولی از اون دسته معماراییه که بیشتر درکش از معماری چیزیه که اسمشو می زارم جلوه یا 
(Effect)
در حالی که به نظرم این خصوصیت یه خصوصیت  خیلی فرعیه که در دوران معاصر خیلی پر رنگ شده و در بیشتر آثار معاصر به طور جدی می شه دیدش
ولی معماری ایرانی اساساً معماری ضد این جریان بوده یعنی جلوه جایگاه خیلی فرعی و دست چندمی توش داره
معماری ایرانی مخصوصاً تو طراحی خونه به دنبال ایجاد یک زیستگاه انسانیه و نه یک نمایشگاه 
معماری جلوه گرا که می شه معماری تغابنی و خیلی از معمارای درجه دو معاصر رو در این دسته گذاشت یک معماری نمایشگاه سازه یعنی فضاهایی خلق می کنه که به عنوان نمایشگاه خوبن ولی نمی شه خیلی طولانی مدت ازشون استفاده کرد. 
بلکه بیشتر ساخته می شن تا ازشون عکس گرفته بشه
این چیزیه که تو روج معماری ایرانی نبوده و همین باعث می شه آدم های سطحی ژرفای معماری ایرانی رو هرگز درک نکنن
و بی تعارف خیلی از ماها وقتی می ریم تو یه مسجد کاشی کاریش رو بیشتر می فهمیم تا ساختار معماریش رو
والسلام
حصیر؟
کاه گل؟
پله به سمت بام؟
معماری ایرانی؟
آخه چه ارتباطی داره
شاید با گذشته ها ارتباط داشته باشه ولی نه با زمان ما
اگه دنبال نوستالژی هامون هستیم بی خود به معماری نچشبونیمش
در ضمن این کار فقط گول زدن مخاطب همه میدونیم که متریال درست بتن اکسپوزه نه کاهگل
ولی خوب نکته مثبتش هم هست
در ضمن این معماری هنوز به طور کامل متعلق به خودمون نیست ولی احتیاج به تکمیل داره نه حذف
ما اول باید بیایم هدفمون از طراحی رو مشخص کنیم و اون هدف به کل خط کشیدن های ما جهت میده
هدف هایی که من برای ممکلت خودمون بر میشناسم چیزهایی هستش که به هدف نهایی جامعه اسلامی مون کمک کنه و در اون راستا باشه
حفظ حریم ها
سادگی
هم ساز با طبیعت
پرهیز از تجمل
و این که هرچیزی که استفاده میکنیم در کارمون دلیل درست و درمونی داشته باشه
تو این کار درسته که طراح با یه سری خطوط ظاهری در پلان و مقطع فضاها رو جدا کرده اما این جدا کردن اصلا باعث حفظ حریم ها نشده به خاطر جنس متریال هایی که برای این جداره ها به کار برده و تو بعضی از عکس ها از سر تا ته خونه دید داشت
از شلوغ کاری پرهیز کرده که از نکات مثبت کارشه
اون درخت وسط یه جوریه!! نمیدونم چطور منظورم رو بگم اما انگار نباید در معماری ایرانی یه همچین چیزهایی استفاده کرد چون به نظرم که به هیچ کاری نیاد
شاید اگه یه درخت زنده بود خیلی بهتر میشد از خیلی نظرها
و در کل بیشتر نگاه فرمی داشته تا اینکه در پس این فرم ها معناهایی رو برسونه
از نظر فرمی قشنگه اما برای غایت معماری ایرانی فرم کافی نیست
اولش که خواستم بنویسم یه ذره تردید داشتم که بنویسم یا نه
چون سوال سختی پرسیده بودین آقای نوریان
در واقع یه فرد باید نظر شخصی بده تو این سوال درصورتی که این سوال نظر شخصی بردار نیست به نظرم
چون هر نظری که کسی بده و اون نظر مغایر با حقیقته عالم باشه اگه نظرش رو دیگران تاثیر بدذاره نسبت به اون فکری که ایجاد کرده مسئوله
لذا به دوستان میگم که این ها کاملا نظرهای دلی و شخصی بود و اگه تاثیری گذاشت گردن خودشونه
:)))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی