یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

نیویورک در سیاهی

شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۱، ۰۶:۵۶ ب.ظ

با رشد ابزارها و توسعه‌ی بی‌محابای اون‌ها، ارزش‌گذاری در برخی قالب‌های هنری هم تغییراتی کرده. امروزه با توجه به فن‌آوری‌های روزبه‌روزی که در توسعه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری داره به کار می‌ره و در دسترس قرارگرفتن انواع ابزارها در دست بخش عمده جامعه و نه فقط نخبه‌گان هنری، اگرچه هنوز فن عکاسی و "خوب عکس گرفتن" موضوع مهم و مورد توجهیه اما چیزی که امروز می تونه یک آلبوم عکس رو هنرمندانه کنه و عکسی رو به عکس هنری تبدیل کنه نه تنها و نه لزوما شاتی مناسب با تنظیم نور و کادر و تناسبات و ... که قدرت بیان و نکته ایه که تصویر سعی داره اون رو بیان کنه.

یعنی با گذر سریع تکنولوژیکال از فرم و سودای فرم و فرم‌زدگی در عکاسی دوباره فرصت بلند شدن پیام و محتوا در مقابل فرم فراهم شده . مجموعه عکس‌های زیر شات‌های چندان ویژه‌ای نیستند. ایده‌ی عکاسی جدیدی هم نیستند. اما با متمم نامی که برای آلبوم انتخاب شده، نیویورکی تاریک و سنگین و سرد رو تصویر می‌کنن. تصویری که در ذات این پایتخت تمدن نو وجود داره و در تمام ارکان این تمدن حتی.

تصویری که صدالبته به واسطه‌ی رنگ‌ها و شلوغی‌ها و تبلیغات فراوون غافل کننده، لازمه عکاسی باشه تا بتونه اون رو برای ما آشکار کنه.. نیویورک غرق در ظلمت رو....

 

Le photographe Christophe Jacrot était présent le 31 octobre 2012 à New York avant le passage de la tempête « Sandy ». Cet artiste a profité du fait que le quartier sud de Manhattan était sans lumière pour immortaliser la ville qui ne dort jamais dans le noir. Des clichés impressionnants à découvrir dans la suite.

 

نظرات (۳)

  • کاویانیان
  • منونم اما منم منظوری بر اشاره به شخص نداشتم چرا که  رسانه را قائم به فرد ندیدم  منتها با اینکه با شما در دیدگاه تقریبا اشتراک معنایی دارم اما صراحت در اظهار نظهرها در ضمن یک رسانه مستقل را زاییده ی یک جسارت دیدم.
    اما واقعا حق باشماست مکتب تربیت محدود به کتاب و مطالعه نیست.
     ودر نهایت چشم و گوش عقل باید بود..
    یانون‌دیزاین:
    همین طوره :) من به جسارت به طور جدی اعتقاد دارم و فکر می کنم هرچی می کشیم از جسارت نداشتن هامونه
    و البته تعبیری محترم تر هم از جسارت در ذهن دارم که چیزی شبیه "جرات" معنی می ده

    در دوران دانشگاهی یک چیز رو مطمئن شدم و اون این که نظام آموزشی ما مریضه و مریضی‌ش اینه که ما رو بی جرات بار میاره. و سعی کردم تا حد امکان به این ویروس گرفتار نشم......
  • دست_انداز
  • همیشه هستند ادم هایی که باید باشند تا برای دیگران عصر و شاید بعضا کنه یک عصر را بخوانند حالا با هر ابزاری با هر روشی روح زمانه را بیرون کشیدن و نشان دادن :)
  • کاویانیان
  • برام جالبه که چقدر شما قاطع نظر میدید من  دیدگاهم با شما در ارتباط با تاریکی ذات این تمدن نزدیک است اما دوست دارم از  سیر مطالعاتی و پژوهشی شما که به این دیگاه منتج شده بیشتر بدونم. اگه مشکلی ندارد.
    سپاس
    یانون‌دیزاین:
    یانون دیزاین حدیث نفس نویسی یک شخص نیست که بخوام از خودم یا منابع درکم یا سیر مطالعاتی پژوهشیم بنویسم
    قرار بر دیدنه. من هم این سال ها سعی کردم و می کنم که بیشتر چشم باشم و ببینم. 
    اما به لحاظ مطالعاتی از منظرهای مختلفی به مساله نگاه کردم
    منظر ادیان . منظر اساطیر. منظر تاریخ. از منظر اسلام. از منظر تحلیل های سنت‌گرایی. از منظر سیر فلسفه غرب. از منظر حکمی شرق. و حتی از منظر تحلیل های تمدنی اخیر
    و در جمیع این ها نتایجی نزدیک و قابل جمع پیدا می شه که آدم رو به درکی ناگوارا از سیر این تمدن می رسونه...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی