یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

همه چیز برای هیچ / روب گلدبرگ

جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۲۶ ب.ظ

آیا پیچیده شدن ساخته‌های بشر نشانه‌ی پیش‌رفت و تکامل اوست؟ پاسخ این سوال به شناخت ما از او بستگی دارد. اگر قلم‌روی که انسان می‌تواند در آن سیر کند، به اندازه‌ی هفت آسمان باشد، و او تنها سرگرم کاویدن آسمان اول شود، چگونه می‌توان پیش‌رفتی را برایش در نظر گرفت؟! توان حرکت در این پهنه‌ی بی‌نهایت به انسان داده شده. اما او که بسیار ستم‌گر و نادان است، با خروج از راه راست، همه‌ی عشق خود را نثار پیرزن عشوه‌گر دهر می‌کند. و این عشق‌بازی نافرجام و یک‌طرفه تنها چروک‌های این پیربانو را فزونی می‌بخشد. امروزه زندگی بشر، و ساخته‌هایش و تبیین‌ش از طبیعت بسیار پیچیده شده؛ به پیچیدگی پیکر چروکیده‌ی پیرزنی عشوه‌گر.

طراحی، روندی از فعالیت‌هاست که انسان برای پاسخ‌گویی به نیازها و مسایل خود در پیش می‌گیرد. این روند در نهایت به یک نتیجه منتهی می‌شود. بسیاری از نتایج روندهای طراحی در پاسخ به مسایلی پدید آمده‌اند، که خود زمانی پاسخ یک مسئله بودند. چه بسا این نتیجه‌ی جدید، خود تبدیل به مسئله‌ای برای طراحی‌های بعد شود. و این چنین است که رشته‌ی طراحی سری دراز می‌یابد. 

می‌گویند هنرمندان، در پیکره‌ی جامعه، اندامی حساس هستند. در پیکره‌ی آدمی، چشم آن عضو شفاف و حساسی است، که حقایق را منعکس می‌کند. پس اگر هنرمندان چشم جامعه باشند، باید چیزی از حقیقت این پیچیدگی بیهوده را بتوان در آثارشان مشاهده کرد. یکی از نام‌هایی که در این جست‌و‌جو به آن می‌رسیم، «ماشین روب گلدبرگ» است، که از نام کارتونیست و مخترع آمریکایی، روب گلدبرگ برگرفته شده. طراحی این ماشین نشان می‌دهد که گاهی پیچیدگی‌ها پوچ هستند؛ و تنها برای برداشتن یک گام ساده تراکم یافته‌اند. گامی که به سادگی می‌شد برداشته شود. 

Artwork Copyright © Rube Goldberg Inc.  All Rights Reserved.  RUBE GOLDBERG ® is a registered trademark of Rube Goldberg Inc.  All materials used with permission.

Artwork Copyright © Rube Goldberg Inc.  All Rights Reserved.  RUBE GOLDBERG ® is a registered trademark of Rube Goldberg Inc.  All materials used with permission.

 

[+]

نظرات (۳)

- یه کتاب خیلی خوب خونده بودم یه زمانی به اسم نظم اشیا نوشته ی فیلسوف فرانسوی بودریارد توی این کتاب نویسنده میاد و سیر اختراعات و ماشین ها و ... رو بررسی میکنه یکی دو تا مفهوم جالب داشت مثلا یکیش گجت ها بود ک ماشین هایی برای تنها یک کارکرد خاص بودند یا خود کلمه ی ماشین که در زبان فرانسوی (اگر درست گفته باشم) به معنی ماسماسک هم هست! نویسنده میگفت چطور روند تکنولوژی و اختراعات بشر توسط بازار و مصرف گرایی منحرف شده.

- در مورد این جمله که گفتین:
"می‌شود. بسیاری از نتایج روندهای طراحی در پاسخ به مسایلی پدید آمده‌اند، که خود زمانی پاسخ یک مسئله بودند. چه بسا این نتیجه‌ی جدید، خود تبدیل به مسئله‌ای برای طراحی‌های بعد شود. و این چنین است که رشته‌ی طراحی سری دراز می‌یابد. "
هم کتابی هست با عنووان مارکس و تکنولوژی نوشته ی قانع بصیری نویسنده سیر تحول تکنولوژی و ابزارها رو به اعتبار نوع ارتباطی که با محیط برقرار میکنن به چند دوره تقسیم میکنه: (بذارین برم کتاب رو بیارم از روش بنویسم :)
سیستم های فیزیکی
سیستم های حیاتی
سیستم های طبیعی اجتماعی - انسانی

میگه سیستم های فیزیکی ضرورت آفرین هستن یعنی درسته مشکلی رو حل میکنن کاری میکنن ولی مخیط رو دچار مشکل میکنن سیستم های حیاتی با محیط و سایر مسایل هم نوا هستن و در یک سیستم ضرورت های کمتری تولید میکنن اما سیستم های معطوف به انسان هوشمندی هم دارن :)
یانون‌دیزاین:
:)  یک دنیا ممنون
سلام علیکم
مطالعه کتاب "بازگشت به اسلام" اثر گرانسنگ علامه منصور هاشمی خراسانی را به همه ی دوستان توصیه می کنم.
لینک صفحه ی کتاب :‌https://www.alkhorasani.com/fa/ketabha/
وقتی که اصالت انسان و تعریف انسان به توانایی ابزار سازی او خلاصه شود. و بدتر اینکه ازین ابزار در راه ارضا تمایلات نفسانی بهره برده شود. میشود همان "کالانعام بل هم اضل"
غافل از آن که انسان وقتی انسان است که قیام می کند بر تمایلات حیوانی سرکش خود. انسان یعنی موجودی که خشمگین میشود اما آن را فرومبخورد، انسان یعنی موجودی که شهوتش را رام میکند. یعنی موجودی که معتقد است این "من" را باید به خاک مالید.
اما چه کسی است که این را بفهمد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی