یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

House For All Seasons by John Lin

يكشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۱، ۰۶:۰۲ ب.ظ

 با یک کار خوب و شایسته مطالعه روبه رو هستیم؛ John Lin استاد معماری دانشگاه هنگ کنگ برای خودش خانه‌ای روستایی با نام "خانه ای برای تمام فصول" طراحی کرده و ساخته که به نوعی خودبسنده است و سعی داره محتاج فضای بیرون از خودش نباشه.

 

اگرچه به واسطه پیشگیری از آسیب‌های ناشی از زلزله، سازه بنا به صورت اسکلت بتنی طراحی و ساخته شده اما پوشش دیوارها و کف و سایر جزئیات ساختمونی بر اساس الگوهای محلی و مصالح گرفته شده از زمین نظیر خشت و آجر اجرا شدن. خانه درون خودش دو سه حیاط مرکزی داره و سقف اون به طوری شیب دار طراحی شده تا با ترکیب با باغچه های پلکانی بتونه بیشتر استفاده رو از آب باران بکنه و در عین حال عایق مناسبی در فصول سرد و گرم باشه.
گرمای خانه با بیوگاز ناشی از فضولات حیوانات تامین می شه و آب باران هم در منبعی در زیر خونه جمع می شه و به استفاده می رسه...
در دیاگرام های همراه پست محل تعبیه منبع آب و بیوگاز و باغچه های اکولوژیک و همچنین سایر تاسیسات سبز خانه رو می تونین ببینین

این چنین طرح هایی که هم از ظرفیت های استحکام بخشی تکنولوژی بهره برده و هم به دنبال هرچه همراه تر بودن با طبیعته ،  آخرین جواب تمدن اخیر به زندگی انسانه به نوعی. چرا که جمیع تجربه های قرون اخیر به بن بست هایی فجیع منتهی شدن . خب لاجرم دوستان توجه دارند که اگر بخواین در این آخرین راه‌کار بشر زندگی کنین برخی راحتی های مرسوم و از سر شکم سیری زندگی های امروز رو باید کنار بگذاریم. مثلا شما باید به همون کود حیوانی و جمع باران و .... مدام رسیدگی کنین یا حتی آستانه آسایش در این طور نگاه‌ها با چیزی که الان در خانه هاتون در فصول گرم و سرد تجربه می کنین فرق هایی داره و بیشتر شبیه برخورد روستایی های ما با گرما و سرماست...

 

می خوام بگم انگار داریم برمی‌گردیم. برمی‌گردیم از مسیر اشتباه تمدنی مون...
و اگه این طور باشه ، انگار بی دلیل فکر کرده بودیم پیشرفت کردیم و سر همین خیال خام چه کسایی که پشت پا زدن به هویت شون و وطن شون و روستاهاشون و اصالت هاشون و بدتر از همه به دین شون.... دل آدم برای از این جا رونده ها و از اون‌جا مونده ها می سوزه،
از گذشته رونده ها و از آینده مونده ها.....

خدا کنه ما از اونا نباشیم.

Architect John Lin has adapted the traditional style of a rural Chinese courtyard residence to create a village house that is entirely self-sufficient.
House For All Seasons by John Lin
Lin, who is an architecture professor at the University of Hong Kong, designed the house in Shijia Village, north-eastern China, as a model that would encourage village residents to be less dependent on outside goods and services.
House For All Seasons by John Lin
A number of courtyards are contained behind the walls of the house, accommodating a pig pen and an underground biogas boiler that generates energy from the animal waste.
House For All Seasons by John Lin
Wide staircases provide areas for planting crops, which can be fertilised using leftover slurry from the boiler and dried on the roof of the house.
House For All Seasons by John Lin
During the rainy season the roof is also used to collect water, which filters down into a large container and can be stored throughout the year.
House For All Seasons by John Lin
Just like a traditional village residence, the building has insulating mud walls, but also features a concrete frame to increase earthquake-resistance and a latticed brick exterior that provides both shade and natural ventilation.
House For All Seasons by John Lin
House For All Seasons recently won first prize in the AR House 2012 awards. Last year’s winner was a house covered in rubber and the winning project in 2010 was a house with shutters weighted by concrete balls.
House For All Seasons by John Lin
Here’s a press release from the Architectural Review:


Constructing China: Award-winning Architects Lead the Way
House For All Seasons by John Lin
The Architectural Review presents its prestigious 2012 House Award to Chinese architect John Lin, joining an international community of critics who are recognising the excellence and innovation of contemporary architects working in China today.
House For All Seasons by John Lin
This is the year of the Chinese architect. The Architectural Review has presented its 2012 House Award to John Lin, a Hong Kong-based architect whose innovative work takes him into the interstices of the extraordinary transformation underway in China’s cities, towns and rural areas.
House For All Seasons by John Lin
Lin’s winning project is an updated version of the vernacular mud brick courtyard house that populates China’s vast rural areas.
House For All Seasons by John Lin
His design for a modern prototype of this traditional locus of rural life, increasingly at risk, brings together both old and new, incorporating concrete technology with original mud brick construction.
House For All Seasons by John Lin
Central to the design is the idea of self-sufficiency. The multifunctional roof provides a space for drying food, steps for seating and a means to collect water in the rainy season.
House For All Seasons by John Lin
Four courtyards accommodate, among many household activities, a place for keeping pigs and an underground biogas system that produces energy for cooking.
House For All Seasons by John Lin
The entire structure is surrounded by a brick screen wall that protects the mud walls and shades the interior.
House For All Seasons by John Lin
According to Lin, his contemporary update of the traditional Chinese rural house will help “villages [reduce] their dependency on outside goods and services”.
House For All Seasons by John Lin
Click above for larger image
By “evolving” rather than “preserving”, he says, “we’re actually working to prevent a rural ghetto.”
House For All Seasons by John Lin
Click above for larger image
Catherine Slessor, awards jury chair, notes that “Lin’s new twist on an old format points the way to responding to China’s unprecedented housing challenges in original ways, by retaining the best of the past while embracing a rapidly changing future.”
House For All Seasons by John Lin
Click above for larger image
Title: A House For All Seasons
Location: Shijia Village, Shaanxi Province, China
Designer: John Lin / The University of Hong Kong
Commisioning donor: Luke Him Sau Charitable Trust
Project collaborators:
Shaanxi Province Women’s Federation
Qiaonan Town Government
Shijia Village Government
The University of Hong Kong
Credits:
Huang Zhiyun
Kwan Kwok Ying
Maggie Ma
Jane Zhang
Qian Kun
Katja Lam
Li Bin
Project details:
Date: March 2012
Size: 380m2
Cost: 53,400 USD
Unit Cost: 140 USD/m2

 

نظرات (۱۴)

تازه دارم می بینم((تمدن اخیر قامت انسانها رو کوتاه کرده)).  ((بشر تغییر کزده ولی پیشرفت...)). 

خیلی ممنون یانون دیزاین. بالاخره فریادهات منو بیدار کرد! 

اما باید چی کار کنیم که قامتمون کوتاه نمونه؟

:)))) کلا که دست تون درد نکنه قابل می دونین یانون دیزاین رو و حرف میزنیم با هم.
اما محض رعایت منطق بحث می گم
بازی با کلمات و مثال ها وجه استدلالی بحث رو نابود می کنه
اگه من وجه سیرابی آب رو گفتم چون شما از لیوان حرف زدین و لیوان جایگاه آبه نه هوا! در واقع در مثال شما آب چیزی بود که قیمتی بود و نیمه پر لیوان منظور نیمه ای بود که از این قیمت برخورداره و با سیراب شدن که هدف آبه تناسب داشت
ناگهان مقایسه آب و هوا اون هم به این شکل که شما فرمودین محض طنز حرف جالبیه اما محض استدلال خب :)
می تونستین از اول در مورد حباب و بادکنک صحبت کنین و نسبت شون با هوا نه در مورد لیوان ! و نسبت ش با هوا
باز هم تشکر بابت نظرات تون
هر چیزی قیمتی داره که باید در آخر پرداخت بشه
به مهمترین جمله من در پست قبلی بیشتر توجه کنید
که اگر در مورد اون به طور دقیق فکر کنید متوجه منظورم از مفهوم پیشرفت می شید
در ضمن انسان ها بدون آب تا 3 روز زنده می مونن اما بدون هوا...
ببینین من خیلی زیاد با نگاه عادلانه شما در این مقیاسی که دارین می فرمایین موافقم. کسی نمی تونه بگه تمدن هیچ رخداد قابل دفاعی نداره. مسلما در این سیر به خیلی چیزها دست یافتن...
موضوع مورد نظر من در دو محور می تونه ایضاح بشه
1. سطح توقع ما از مساله چرا باید پایین باشه؟ چرا ما باید با این تفسیر درست که "یک لیوان در خالی ترین حالت ممکن هم پر از هواست" راضی باشیم به این لیوان پر از هوا؛ در حالی که هوا آدم تشنه رو سیراب نمی کنه.....
پس موضوع اول ما در این مساله می تونه روشن بشه که توقع من از تمدن "انسان سازی" و "پیش رفتن در کمالات انسانی" بوده و هست و متاسفانه "توسعه" تمدنی اخیر رو "پیش‌رفت" نمی یابم.
2. نکته دوم موضوع هزینه و فایده این تمدنه. همون طور که خودتون به درستی می فرمایین: " برای رسیدن به این لحظه از تاریخ انسان های زیادی از بین رفته اند و تاوان زیادی داده شده"
سوال این جاست که این همه هزینه های تاریخ برای رسیدن به این "توسعه" آیا می ارزید؟ در حالی که در کمالات انسانی چندان رشدی رخ نداده و توحش اقوام بدوی مورد ادعای تاریخ تمدن غربی همین امروز از سربازان شیک وخوش پوش همین تمدن داره سر می زنه! فحشای مورد ادعای اقوام بومی باستانی در دل کاخ ها و خانه ها و کلوپ های باکلاس این تمدن داره به مراتب فجیع تر رخ می ده.
این تمدن آلودگی فووووووووق العاده ای به طبیعت داره تحمیل می کنه که به هیچ وجه حتی درصدی از اون توسط اقوام قدیم رخ نداده.... این تمدن نه در انسانیت و رفتارهای انسانی نه در زندگی الاهی نه در برخورد با طبیعت نه در همزیستی مسالمت آمیز .... در هیچ کدوم از این اصالت ها رشد و پیش رفتی نداره و این چیزی نیست که بشه انکارش کرد؛ با وجود این همه شواهد روشن که روز به روز در اخبار اینرنت و شبکه های چپ و راست دنیا می بینیم....
در سال های اخیر پیشرفت های خوبی در زمینه درمان بیماری هایی مثل سرطان یا ام اس و... به وجود آمده
صنعت گسترش پیدا کرده و دقت ساخت بالا رفته
انسان به جایی رسیده که می تونه در هر زمینی کشت کنه
امروزه باور انسان ها از این که فقط خودمان پیشرفت کنیم تغییر کرده و به این موضوع رسیده ایم که همه باید پیشرفت کنیم
ما امروزه متوجه اشتباهاتمان می شویم و به سمت حل اون ها حرکت می کنیم درک همین موضوع پیشرفت بسیار مهمیست
نه من نمی توانم قبول کنم که تاریخ تمدن فجیعی داریم
چرا که برای رسیدن به این لحظه از تاریخ انسان های زیادی از بین رفته اند و تاوان زیادی داده شده ما در سر بالایی این حرکت هستیم اما همه ی این ها برای رسیدن به این لحظه از تاریخ لازم هستند
من معتقدم یک لیوان در خالی ترین حالت ممکن هم پر از هواست
مثل روز روشنه تاریخ تمدن فجیع پیشرفت چیزی جز این که بنیامین می گه نیست...
این که به خودمون فرصت رفتن به سمت ناشناخته ها رو بدیم -که به درستی هم می فرمایین لازم و خوبه- نباید مانع این بشه که نقدی منصفانه بر سیر گذشته داشته باشیم.
به نظر من با نگاهی منصفانه به تمدن بشری، به این می رسیم که بشر نه در جست جویی بی طرف و برای رسیدن به پاسخ ها که در جستجویی حساب شده معطوف به شرک دست و پا می زنه؛ مسیری که توسط نخبگان بشری برای قافله تمدن درنظرگرفته شده و تا امروز بخشی از اون محقق شده به عینه خلاف اصول فطری و دلخواه های بشر بوده و همین امروز که در حوالی بن بست تمدن معاصر پرسه می زنیم به راحتی قابل فهمه این مسیر خلاف....
اما کشف ناشناخته ها ، و حتی شناخت خطاها و حتی در صورت لزوم، تجربه بخشی شون به منظور پیدا کردن راه های پیشگیری و .... یقینا امری مطلوب و حتی سفارش شده ست....
چند روز پیش یه یادداشتی خونده بودم که به مناسبت صدو‌بیستم سالروز تولد والتر بنیامین نوشته شده بود، به قلم خانم «نگین خندان».
بخشی از اون یادداشت رو می‌ذارم اینجا، چون فکر می‌کنم به موضوع این بحث ارتباط پیدا می‌کنه:
بنیامین در متن‌های بسیاری
تکلیف پیشرفت را مشخص کرده است. پیشرفت بدیل ایدئولوژیک بورژوازی به جای رهایی
است و به نام آن، تاکنون تاریخ فجایع زیادی را تلنبار کرده است. تاریخ پیشرفت
همان تاریخ توحش است؛ تاریخ تکامل سلاح‌های کشتارجمعی و تکنولوژی‌های قتل عام.
زمانی که ما برای پیشرفت صرف کردیم در گستره تاریخ زمان کوتاهی هست
ولی به علت بد فکر کردن یعنی یافته های قبلی خودمونو کنار گذاشتیم و در بدترین حالت اونو غلط فرض کردیم و شاید این ما رو به قهقرا برده و این اون اشتباه بزرگیه که ما مرتکب شدیم ولی یافته های مفیدی هم داشتیم و در اثر موجود این رو میبینیم.
من به شخصه هم زندگی همراه با طبیعت در شهر(داشتن مرغ و خروس و از این قبیل...) رو تجربه کردم و هم زندگی در روستا رو و معتقدم روش زندگی ما .در عصر جدید در شهرهمچو فیلم عصر جدید چاپلین هست ولی توی زر ورق
بازگشت رو تو کار ایشون در عرصه ساخت وشکل زندگی میبینم ونگاه نقادانه ایشون رو به نحوه فکر کردن جماعت مدرن رو شاهدیم
سلام دوست عزیز
ادیسون میگه من 999 راه کشف کردم که چطور نمیشه لامپ ساخت
منظور من این نیست که کاری رو انجام بدیم که می دونیم اشتباه هست
بلکه می خوام بگم به خودمون فرصت بدیم تا به سمت ناشناخته ها بریم
بلکه می خوام بگم به خودمون فرصت بدیم تا نشانه های خدا رو بشناسیم
به حرف های من از دیدگاه یک طراح به عنوان یک خالق نگاه کن
دوست دارم متوجه منظورم شده باشی چون باعث شد به صحبتت فکر کنم
یادم رفت از پیشنهادتون واسه پیشرفتم تشکر کنم
به خودمون فرصصصت اشتباه کردن بدیم.
به حق چیزای نشنیده!
امروز می خوام برم به خودم فرصت یه قتل بدم شاید با اشتباه بزرگ تر، سریع تر پیشرفت کردم!
ما اشتباه نکردیم
ما به عقب برنگشتیم
ما ازین جا رونده و ازون جا مونده نیستیم
ما تجربه کردیم و متوجه شدیم که چه چیزی برای ما بهتره
و در ضمن هر جوابی به سوالی رو باید در زمان خودش بررسی کرد
من معتقدم تا بحال هر جوابی که به سوالی داده شده بهترین جواب در زمان خودش بوده فارغ از درست یا غلط بودنش
ما انسان ها باید یادبگیریم که به خودمون فرصت اشتباه کردن بدیم چرا که باعث پیشرفت ما میشه
سلامقشنگه و البته قابل تامل
والسلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی